Blåser nytt liv i Repair Café

Tilbudet hadde akkurat rukket å bli kjent og populært i Lier da pandemien kom og satte en stopper for nesten all aktiviteten. Nå er endelig Repair Café i gang igjen.

For snart fire år siden satte Lier kommune i gang et prosjekt for gratis, enkle reparasjoner av ødelagte klær, elektronikk, utstyr med mer. Konseptet heter Repair Café, og er internasjonalt kjent.

Nå er ikke Repair Café lenger et prosjekt i kommunen, men et fast tilbud hver onsdag mellom klokken 15.00 og 18.00 ved siden av BUA ved Verkstedveien i Lierbyen.

– Her hjelper vi deg med å stoppe ei ulltrøye, sy i en knapp, lime en ødelagt gjenstand, fikse symaskinen og lignende små-reparasjoner, sier Kristin Pettersen hos Repair Café.

Gratis og drop-in

Det er frivillige som utfører reparasjonene og de er gode på forskjellige ting. Det er gratis å ta med noe som må fikses til Repair Café, men hvis du trenger helt spesifikke reservedeler, som en glidelås med en spesiell farge, eller slange til et sykkelhjul, må dette tas med.

– Her er det bare å dukke opp. Vi skal ikke konkurrere med profesjonelle aktører. Vi driver for eksempel ikke med redesign. Vi vil rett og slett bare få brukbare ting til å vare lenger, forteller Pettersen.

Hun legger til at dersom du har en ferdighet, som for eksempel søm, mekking, eller du rett og slett bare er god til å fikse ting, så ønsker de seg flere frivillige.

Har du spørsmål? Vil du være frivillig?

Ta kontakt med Kristin Pettersen på e-post: kristin.pettersen@lier.kommune.no