Bry deg litt ekstra om barna i sommer

For barn som har en mamma eller pappa som drikker for mye, kan mange uker borte fra skole og barnehage være ekstra vanskelig. Vi oppfordrer alle til å være trygge voksne og hjelpe når de ser barn som sliter.

Randi Hagen Eriksrud, generalsekretær i alkovettorganisasjonen Av-og-til, oppfordrer folk i Lier til å følge med og ta affære dersom de er bekymret for et barn

Lier kommune er en Av-og-til-kommune og samarbeider tett med Av-og-til for å forebygge og redusere skadelig alkoholbruk. Kommunen støtter oppfordringen om å bry seg litt ekstra i sommer.

– Alle barn fortjener en trygg og god sommer. Vi vil gjøre alt vi kan for at alle barn i kommunen vår skal få en fin sommerferie, og vi oppfordrer alle til å være trygge voksne og hjelpe når de ser barn som sliter, sier Av-og-til-koordinator Iren Vagstad Ellingsen i Lier kommune.

Slik kan du hjelpe:

• Dersom du er til stede i en situasjon der en forelder drikker for mye foran barnet sitt, kan du prøve å snakke med vedkommende på en rolig og diskré måte. Dersom denne personen allerede er for beruset til at det går an å ha en normal samtale, er det best å vente til dagen etter og heller prøve å skjerme barnet mest mulig.
  • Hvis du er bekymret for at et barn ikke har det bra hjemme, er det viktig å vise at du bryr deg. Spør barnet om hvordan det går, og gi det tid og omsorg.

• Inviter barnet med på familieaktiviteter som grilling, en tur på stranda eller spillkveld.

• Dersom du er usikker på hva du skal gjøre, eller mistenker at situasjonen er akutt, kan du ringe Alarmtelefonen for barn og unge på 116 111. Der kan du få råd og hjelp fra fagpersonell.

• Barn, ungdom, foresatte, bekjente og fagpersoner kan kontakte Helsetjenesten for barn og unge i Lier 0-26 på telefon 945 00 400. Telefonen er betjent hverdager fra 09.00-15.00.