De første økonomiske tiltakene er på plass

Kemner i Lier kommune, Usman Riaz.
De omfattende tiltakene som er iverksatt i Lier kommune og omverdenen gir store konsekvenser for privatpersoner, bedrifter, arbeidsplasser og arbeidstakere. Derfor presenterte regjeringen fredag en økonomisk krisepakke for å holde hjulene i gang i norsk økonomi.

Ett av flere viktige tiltak som innføres er at selvstendig næringsdrivende nå får utsatt betaling på første termin av forskuddsskatten frem til 11. mai.

- Dette er et viktig tiltak for å holde kommunens selvstendig næringsdrivende på beina gjennom de første ukene av den ekstraordinære situasjonen, sier kemner i Lier kommune, Usman Riaz.

Tiltaket vil også legge til rette for at selvstendig næringsdrivende med inntektsbortfall kan få nedjustert forskuddsskatten sin fra første termin.

- Heldigvis er norsk økonomi grunnleggende solid. Vi har et godt utgangspunkt. Arbeidsledigheten er lav, vi har lønnsomme bedrifter og solide banker og vi har handlingsrom i den økonomiske politikken, forsikrer finansminister Jan Tore Sanner til Finansavisen fredag ettermiddag.