Engasjerte unge fikk prøvd seg som kommunepolitikere

De unges kommunestyre, sammen med ordfører Gunn Cecilie Ringdal, og kommunalsjef for Oppvekst, Kari-Ann Dale.
Samtlige barne- og ungdomsskoler i Lier kommunen var representert når kommunale midler til nettopp de unge skulle fordeles.

-Det var svært lærerikt, og spennende å høre andres tanker og hva de andre skolene tenkte om egne ideer, sa Linus Kvamme. Han er elev ved ungdomstrinnet på Tranby skole, og var blant de 12 stemmeberettigede elevene blant Liers ungdomsskoleelever under de unges kommunestyremøte.

Ordføreren i Lier, Gunn Cecilie Ringdal, ga en kort opplæring i hvordan et kommunestyremøte foregår, med sine regler og normer. Deretter la elevene frem sine saker i tur og orden. Ungdommene hadde laget flotte presentasjoner og hadde gode argumenter for hvorfor nettopp de trengte pengene.

Forhandling

Ungdomsskolene hadde 51 000 kroner å fordele på sine ønskede formål, og det skortet ikke på gode forslag. For eksempel ønsket Sylling skole seg midler til å gjennomføre arrangementet Aktiv fredag, med matservering og flere sosiale aktiviteter.

Som i den vanlige kommunalpolitikken er det ikke ubegrenset med midler, og etter at samtlige ungdomsskoler hadde fremmet sine saker ble det avholdt et gruppemøte. Her måtte elevene forhandle og bli enige om hvordan pengepotten skulle brukes. Tranby skole hadde gode argumenter for å pusse opp sin kantine, og fikk et større tilskudd enn hva rådmannen hadde foreslått på forhånd etter forhandlinger med de andre ungdomsskolene.

Det samme gjaldt for barneskolene i kommunen, her hadde de 21 stemmeberettigede 59 000 kroner å fordele på ulike formål. Nordal skole ønsket et prøveprosjekt med et varmt måltid for samtlige elever en gang hver uke. Heia skole sitt sykkelstativ har blitt ødelagt, og de ønsket seg 8500 kroner for å erstatte dette. Som for de noe eldre elevene måtte det et gruppemøte til for å bli helt enige om hvordan pengene skulle fordeles, men barneskolene kom raskt frem til et forslag som fikk flertall.

Imponert

Ordfører Gunn Cecilie Ringdal ledet de unges kommune kommunestyremøte, og var tydelig imponert over forsamlingen.

-Det var herlig å både se og høre de flotte presentasjonene som elevene hadde forberedt. Jeg ble imponert over hvor dyktige de var til å argumentere for sine saker, og hvor flinke de var til å komme til enighet, sa ordføreren etter møtet.

De unges kommunestyre er en god måte for unge liunger å lære hvordan demokratiet i Lier kommune faktisk virker, og selv være med på å påvirke kommunens ressursbruk i saker som angår de unge direkte.

En av mange gode presentasjoner
En av flere gode presentasjoner under de unges kommunestyre.

Hvis du ønsker å lese møteinnkallingen med en komplett saksliste? Den finner du her