Deler ut kulturpris og stipend

Kulturprisen 2018 går til Siw Sønstebø.
Kulturprisen i Lier og Haugestadstipendet deles ut på Haugestad mandag 19. november klokken 18.00.

Kulturprisen blir delt ut til Siw Sønstebø og Haugestadstipendet går til Simen Bredesen Hørthe.

Korpsentusiast

Siw Sønstebø får prisen for sin mangeårige innsats for korpsmiljøet i Lier. Både som utøvende selv, som dirigent og instrukør. Hun har også vært en av initativtakerne til Brazzbanden. Stipendet er på 10.000 kroner.

Haugestadstipendet deles ut til barytonsanger Simen Bredesen Hørthe. Simen utdanner seg for tiden ved Operahøgskolen i Oslo, og avslutter samtidig siste året av en fireårig bachelorgrad ved Griegakademiet i Bergen.

Han har vært veldig engasjert i musikklivet i oppveksten i Lier. Mangeårig medlem av Lier musikkverksted, spilte i korps og deltok flere ganger på UKM i ung alder.

Simen Bredesen Hørthe er tildelt Haugestadstipendet.

- Gode kulturelle muligheter

Etter endt videregående på musikklinjen ved St. Hallvard vgs, gikk han ett år på Musikkfolkehøgskolen Viken, i lære hos sanglærer og dirigent Marit Tøndel Bodsberg.

Han sier selv: - Det var de kulturelle muligheter Lier kommune tilbød som gjorde det lett for meg å dyrke min musikalitet både som barn og ungdom. Haugestadstipendet er på 40.000 kroner.

Kulturkvelden på mandag får et bredt musikalsk preg, fra operasang til korpsmusikk.