Ordføreren delte ut vannmerket til badeglade femåringer

Ordfører Gunn Cecilie Ringdal deler ut svømmeknappen til barn fra Veslefrikk barnehage i Lier.
45 barn i femårsalderen har fått grunnleggende svømmeopplæring i basseng denne våren. Rett før sommerferien kom ordføreren på besøk for å dele ut vannmerke og diplom til de flinke barna.

Lier kommune har fått tilskudd til svømmeundervisning våren 2019.

45 barn i førskolegruppa fra de tre barnehagene i Lier som har størst andel av barn med minoritetsbakgrunn fikk i uke 24 og 25 et intensivkurs med fire økter i basseng.

Trygg i vann

Hensikten med opplegget er Trygg i vann, hvor barna lærer å bevege seg i vann, flyte og dykke. Læringen har fokus på lekorienterte aktiviteter og bevegelsesglede, og er en del av Sunne og Aktive Liunger (SAL).

Lierskolen tilbyr i dag svømmeopplæring til skoleelever på barneskolen og velkomstklasse.  Lier kommune ønsker i tillegg å tilby svømme opplæring til barnehagebarn.

SAL - trygg i vann har som formål å implementere svømmeopplæring til femåringer som en del av svømmeundervisningen i hele utdanningsløpet.

Gi bedre svømmeferdigheter

Undersøkelser utført for Norsk Svømmeforbund og Gjensidigestiftelsen viser at kun 50 prosent av norske tiåringer kan svømme 200 meter.

Tilsvarende tall fra Sverige er 86 prosent. Norge har det dårligste resultatet i Norden.

Hensikten med svømmeopplæring i barnehagen er å gi barna bedre svømmeferdigheter slik at de blir trygge i vannet. På den måten kan antallet drukningsulykker reduseres og bidra til å bedre svømmestatistikk.

Delte ut diplom og merke

Rett før sommerferien la ordfører Gunn Cecilie Ringdal turen innom svømmehallen i Lier. Der delte ut det såkalte Vannmerket og diplom til flinke femåringer fra Veslefrikk FUS barnehage, som er blant barnehagene som har vært gjennom opplegget.

For at femåringene skal få Vannmerket fra Norges Svømmeforbund har de vært gjennom en rekke øvelser, blant annet lære pusteteknikker, kroppsbevissthet i vann, komme seg ut i og opp fra bassenget og enkle øvelser som gjør barna tryggere i vannet.