Delte ut gratis lys og refleks

Mehari Negash er forbilledlig utstyrt med refleksvest og lys på sykkelen når han passerer Ingebjørg Tofte (t.v) fra Lier kommune og Ingunn Nilsen fra Syklistenes Landsforening Drammen Lier under Synlig syklist-kampanjen.
Mehari Negash hadde allerede lys på sykkelen og fikk tommel opp i Synlig syklist-kampanjen tirsdag morgen. De som syklet uten fikk gratis lykter og refleks.

Det er tidlig tirsdag morgen ved Høvik skole. Reflekskledde fra FAU, kommunen og det nystartede lokallaget til Syklistenes Landsforening står klare, utstyrt med kasser med lykter og reflekser som skal få nye eiere.

-Vi ønsker at flest mulig barn skal kunne gå og sykle til skolen. Utover høsten når det blir mørkere, er det kjempeviktig å bli sett godt i mørket. Derfor vil vi gjerne bidra til at flere er utstyrt med refleks og lys, sier Ingebjørg Tofte, rådgiver for miljø og samfunn i Lier kommune.

En av de aller første som kommer syklende er imidlertid et stykke forbi skolealder. Mehari Negash er på vei til jobben på Plantasjen, og Ingebjørg Tofte bare må gi ham ros for både å ha på seg refleksvest og ha lys på sykkelen.

-Ja, klart jeg har det, sier Negash, som sykler hver eneste dag. I år vurderer han også å sette på piggdekk og sykle gjennom vinteren.

Mange av skolebarna som kommer gående er allerede godt synlige med selvlysende sekketrekk, refleksvest og reflekser. Noen syklister har refleksvest, og mange har reflekser på sykkelen, men ikke så mange har lys.

-Lys på sykkelen er en enkel måte å bli synlig på, smart å bruke på alle sykkelturer og – ikke minst – påbudt i mørket og ved skumring. Vi håper at flere benytter anledningen og sykler hele høsten og vinteren, med lys fra Buskerudbyen. Fikk du ikke lys i dag har sykkelbutikkene lokalt et godt utvalg, sier Trond Solem, prosjektleder for sykkel i Buskerudbyen.

Blir du stoppet av politiet uten lys på sykkelen i skumring eller mørket, kan du få et forenklet forelegg på 1200 kroner.

Synlig syklist er Syklistenes årlige nasjonale høstaksjon, hvor betydningen av lys og refleks på sykkelen står sentralt. Lokalt gjennomføres den i samarbeid med kommunene i Buskerudbyen. Totalt ble det delt ut nær 500 sykkellys i Drammen, Øvre Eiker, Lier og Kongsberg i morgentimene tirsdag.