Disse koronatiltakene gjelder i Lier

Her får du en samlet oversikt over hvilke koronatiltak som gjelder i Lier kommune frem til og med 17. november 2020. Deretter blir det tatt en ny vurdering.

- Jeg er glad for at liungene er flinke til å overholde anbefalingene, og jeg håper vi sammen kan holde smittetrykket nede, sier ordfører Gunn Cecilie Ringdal.

Samlinger innendørs

• Ved sammenkomster i private hjem kan det maksimalt være fem gjester i tillegg til husstanden. To husstander kan være sammen uavhengig av antall. Det betyr at dersom du har venner på besøk, kan de maks være fem, men dersom du har besøk av en familie som har fem barn kan alle syv komme.

• Ved sammenkomster i leid lokale kan man være 50 personer.

• Ved publikumsarrangement der man sitter ned på fast seteplass (for eksempel konsert, kino og idrettskamp) kan man være 200, forutsatt at plassene har avstand på minst en meter. Ved fastmonterte seter må det være ett tomt sete mellom hver person. Her forutsettes det at det ikke skal forekomme mingling.

• Arrangementer for barn i barnehage og barneskole er antallsbegrenset til sin kohort (gruppe) i barnehage/skole. Det betyr at barnebursdager og Halloween kan avholdes for klassen/ barnehagegruppen samlet.

Samlinger utendørs

• Ved privat arrangement på egen tomt maksimalt 50 personer (samme som i leid innendørs lokale).

• Ved arrangement på offentlig sted uten fast sitteplass maksimalt 200 personer.

• Ved arrangement på offentlig sted med fast sitteplass maksimalt 600 i grupper av 200 personer. Disse gruppene skal være fysisk adskilt gjennom hele arrangementet, inkludert inngang/ utgang.

Idrett for barn og voksne

Lier kommune følger Helsedirektoratets nasjonale regler for idrett og aktivitet

Nærkontakter i løpet av en uke

Ha oversikt over hvem du er sammen med på en ordinær uke, slik at smittesporing blir effektivt dersom du skulle bli smittet. Unngå flere sosiale sammenkomster på samme uke. Nødvendig møte- og kursvirksomhets kan holdes som planlagt.

Hjemmekontor

• Personer som arbeider i Oslo er pålagt hjemmekontor etter forskrift gjeldende i Oslo kommune. Ta kontakt med din arbeidsgiver for ytterligere informasjon.

• Personer som bor i Oslo og arbeider i Lier oppfordres til hjemmekontor så langt det er forenlig med hensiktsmessig drift.

Munnbind på kollektivtransport

Anbefalt på strekningen Drammen-Oslo der det ikke er mulig å holde en meters avstand.

Karanteneregler

Hvis du er satt i karantene av offentlige myndigheter (kommuneoverlege eller smittesporer) finnes det ingen unntak fra karantene. Du er i karantene til du får beskjed fra samme myndighet at karantenen er avsluttet. Personer som er satt i nærkontaktkarantene anbefales å teste ved symptomer. Personer som er asymptomatiske anbefales å teste seg på slutten av karanteneperioden sin.

Innreise til Norge

Hvis du har vært syk med korona kan du få attest fra legen din om gjennomgått sykdom. Det må dokumenteres med godkjent laboratoriesvar. Et slikt dokument fritar deg fra innreisekarantene i seks måneder.

Alle som kommer til Norge fra «røde land» skal være i karantene i ti dager. Man kan ikke arbeide i karantenetiden, og man kan ikke forkorte karantenetiden ved testing. Gjeldende f.o.m. 31.oktober.

Arbeidstakere som kommer fra gule soner og skal arbeide i karantenetiden skal testes ved ankomst og minst hver 3. dag til det har gått ti dager. Arbeidere som skal jobbe i karantenetiden skal bo på enerom i karantenetiden.

Informasjon ved lokale smitteutbrudd

Ved smitte relatert til skole, barnehage eller arrangement vil det gå ut informasjon fra kommuneoverlegen via rektor, barnehageleder eller ansvarlig arrangør.