Drop in for influensavaksine og koronavaksine

Torsdag 7. desember 2023 er det drop in for både influensavaksine og koronavaksine på Haugestad.

Lier kommune tilbyr drop in-vaksinering for både influensavaksine og koronavaksine på Haugestad i Lierbyen. Her er det bare å møte opp.

Adresse: Haugestadbakken 7, 3400 Lier.

Du kan ta influensavaksinen og koronavaksinen samtidig - da får du en vaksine i hver arm.

Dersom du velger å bare ta den ene, må det gå en uke til du tar den andre vaksinen. Da vil en eventuell reaksjon etter første vaksine være over før neste vaksine gis.

Drop in for influensavaksine og/eller koronavaksine i uke 49:

• Torsdag 7. desember 2023 klokken 09.00 - 21.00

Influensavaksinen koster 250 kroner. Vi tar kort, vipps og kontanter (vi veksler ikke). De som har frikort må også betale for vaksinen.

Koronavaksinen er gratis.

Bestille time for influensavaksine og koronavaksine

Dersom du ikke kan komme på drop in, kan du bestille time til vaksinering hos Lierlegene i Lierbyen. Adresse: Vestsideveien 13b, 3401 Lier.

Du kan bestille time via e-post: vaksine@lier.kommune.no eller på telefon 90 60 45 58. Telefonen er betjent mellom klokken 08.30 - 11.30 og 12.30 - 15.00 på hverdager.

Vi har begrenset med plass hos Lierlegene, så det må beregnes noe ventetid.

Influensavaksinen

Alle fastleger i Lier kommune vil også tilby influensavaksiner.

Du skal ikke ta influensavaksine hvis du har akutt infeksjonssykdom med feber over 38 grader. Hvis du tidligere har hatt allergi mot vaksine, rådfør deg med fastlegen din.

Vaksine mot sesonginfluensa har vært brukt i mange år, og gir svært sjelden alvorlige bivirkninger. Vanlige bivirkninger er lokalreaksjon med rødhet, ømhet og/eller hevelse på injeksjonsstedet. Enkelte kan få feber, muskelsmerter og generell sykdomsfølelse. Alvorlige allergiske reaksjoner er svært sjeldne.

Influensavaksine til barn

De fleste barn og unge tåler influensa, men noen kan bli alvorlig syke. Barn og unge i risikogruppen får oftere et alvorlig forløp og anbefales derfor influensavaksine.

Barn i risikogruppene anbefales  influensavaksine fra 6 måneders alder. Barn mellom 0-5 år kan vaksineres på helsestasjonen, mens barn som er eldre enn 5 år kan få influensavaksine hos fastlegen.
Egenandel for influensavaksine til barn på helsestasjon er 100 kroner. For vaksinering av eldre barn hos fastlegen er egenandelen noe høyere.

Les mer om influensavaksine til barn på Folkehelseinstituttets nettside

Koronavaksinen

Det er den oppdaterte koronavaksinen Comirnaty Omicron XBB.1.5 (Pfizer) som tilbys høsten 2023. Denne vaksinen dekker undervarianter av koronaviruset omikron som sirkulerer nå.

Vaksinen kan gis til barn fra 6 måneder, og benyttes både til grunnvaksinasjon og som oppfriskningsdose. Det bør ha gått minimum 3 måneder siden siste koronavaksine.

Koronavaksinering av barn under 12 år

Barn under 12 år vaksineres i Drammen kommune. Ta kontakt med Drammen kommune for timebestilling på deres vaksinetelefon 32 04 40 00.

Hjemmevaksinering

Dersom du ikke har mulighet for å møte opp til koronavaksinasjon på grunn av fysiske utfordringer, kan du kontakte Lierlegene på telefon 90 60 45 58 for å avtale hjemmevaksinering.