Egenberedskapsuka 2023: Er du forberedt hvis noe skulle skje?

Morten Egeberg, beredskapssjef i Lier kommune, håper alle tar anbefalingene om egenberedskap på alvor.
Denne uka er det egenberedskapsuke. Hensikten er å minne norske innbyggere på viktigheten av egenberedskap.

Hva gjør du hvis strømmen går og blir borte i flere dager? Eller hvis vannforsyningen svikter over tid?

Dette er blant spørsmålene Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) ønsker du skal tenke ekstra nøye gjennom denne uken.

Egenberedskap innebærer at innbyggere må være forberedt på å klare seg selv noen dager hvis de mister strømmen, telefon-/internettforbindelsen, tilgangen på rent drikkevann – eller hvis det blir vanskelig å komme seg ut for å handle.

– Ikke for moro skyld

Morten Egeberg, beredskapssjef i Lier kommune, ber liungene følge gjeldende råd og anbefalinger til egenberedskap.

– DSB legger ikke masse vekt på dette for moro skyld. Egenberedskapsuka har som hensikt å minne oss på at det er alvor, sier han og viser til Lier kommunes nettside for egenberedskap.

Øvelse gjør mester

Tema for årets utgave av Egenberedskapsuka er ØVE. Vi vet at øvelse gjør mester, og det gjelder også for krisehåndtering.

DSB anbefaler at alle landets husstander styrker sin egenberedskap.

På nettsiden sikkerhverdag.no kan du blant annet gjennomføre fire digitale øvelser. Her finner du også nyttige råd og tips til egenberedskapen i ditt hjem.

Her er et eksempel på beredskapslager du bør ha hjemme:

• 9 liter vann per person
  • to pakker knekkebrød per person
  • en pakke havregryn per person
  • tre bokser middagshermetikk eller tre poser tørrmat per person
  • tre bokser med pålegg med lang holdbarhet per person
  • noen poser tørket frukt eller nøtter, kjeks og sjokolade
  • medisiner du er avhengig av
  • ved-, gass eller parafinovn til oppvarming
  • grill eller kokeapparat som går på gass
  • stearinlys, lommelykt med batterier eller parafinlampe
  • fyrstikker eller lighter