En annerledes uke på kulturskolen

Desease: F.v. Esben Langfelt Johannessen, Brage Holtan, Olai Ringdal, Trym Erik Hauger og (foran) Emil Elias Tveit Andersen utgjør bandet Desease.
Lier kulturskole er 35 år, og for å markere jubileet ble vanlig undervisning oppløst i en uke. Gutta i metalbandet Desease fikk blant annet prøve seg på gitarverksted.

– Det er alltid fint å prøve nye ting, sier Olai Ringdal.

– Jeg har egentlig lyst til å prøve trommer, legger Trym Erik Hauger til.

De to er med i metalbandet Desease. Bandet ble dannet hos Lier kulturskole for to år siden. Denne uka fikk guttene muligheten til å prøve seg på andre fag enn de pleier under Kulturskoleuka. Det ble også invitert til ulike workshops, blant annet gitarverkstedet som de benytte seg av for å feste noen nye strenger.

Det var flust av fag å velge mellom, som blant annet keramikk, dans, teater og sirkus.

Kulturskolen er et fellesskap

I 1983 ble Lier musikkskole til. Fem år senere, i 1988, ble musikkskolen en del av kommunen og fikk senere navnet Lier kulturskole. Siden den gang har tusenvis av barn og unge fått blomstre i mange kulturelle fag. Denne uken markeres jubileet med Kulturskoleuka hvor elevene får teste fag de måtte være nysgjerrige på.

– I jubileumsåret ønsker vi å fokusere på at kulturskolen er et felleskap. Dessuten ønsket vi å vise bredden i våre tilbud og våre ulike måter å lære og oppleve mestring på, sier rektor for Lier kulturskole, Frøydis Rui-Rahman.

Rui-Rahman forteller at mange elever har benyttet seg av anledningen og meldt seg på ulike tilbud både innenfor eget fag og på tvers.

– Vi har tro på at kulturskoleuka vil bidra til å så et frø hos mange av våre elever knyttet til det å skape, formidle på en scene, treffe andre kulturskoleelever, lære nye verktøy og forstå hverandres fagområder.

Jubileumsforestilling

Feiringen av jubileet stopper selvfølgelig ikke her. Det øves og trenes mot den store jubileumsforestillingen på Lier kulturscene 21. og 22. oktober. Temaet er «La det blomstre».

– Publikum vil få oppleve et blomsterdryss av estetiske opplevelser med våre unge, talentfulle elever fra alle de ulike kunstformene i kulturskolen. Dansere, skuespillere, sangere, instrumentalister, visuelle kunstnere og sirkusartister vil alle være med på forestillingen.