Her har elevene vært med å lage sin egen skolegård

Heia skole har nå fått en splitter ny skolegård. Den er det elevene selv som har vært med å utforme.

I regnværet fredag morgen møtte elever og lærere på Heia skole forventningsfullt opp utenfor skolen.

Foran dem lå en flunkende ny skolegård med dobbel zipline og balanseløype.

Det var fire representanter fra fjorårets elevråd på skolen som fikk æren av å klippe snora og erklære skolegården for åpen. De har nemlig vært med på å bestemme hvordan den nye skolegården skal bli, og har deltatt gjennom hele prosessen.

– Det var veldig gøy å være med å bestemme. Det var mye forskjellig å velge mellom, sier Stine Løvåsdal, en av elevrådsrepresentantene.

Vellykket medvirkning

Sverre Arneberg Fredriksen, fagrådgiver friluftstliv- og anleggsutvikling i Lier kommune, synes medvirkningen med elevrådet har vært vellykket.

– Det har gått kjempebra. Først hadde vi et møte med skoleledelsen og så tok vi det videre til elevrådet for å få vite hva de ville ha. Og det var veldig tydelig at det var zipline, sier han.

Det var imidlertid én utfordring med zipline. Nemlig køen som ville danne seg for å få bruke den.

– Det var da elevrådet foreslo å lage en balanseløype ved siden av så det blir morsommere å vente, forteller Fredriksen.

Fredriksen sier videre at kommunen ønsker å fortsette å inkludere elevene i slike prosjekter ved Liers skoler.

Strømmet til

Det er tydelig at elevene på Heia skole er fornøyd. Da snora ble klippet, og elevrådet hadde tatt første tur med den nye ziplinen, strømmet barna til.

– Vi visste det var mange på skolen som ville ha zipline, så da har det vært fint å kunne være med å bestemme det, sier elevrådet.