Eli er lærling i Spania

Foto: Privat
Eli Bjelkarøy (19) fra Oddevall gjennomfører tre måneder av læretiden i barne- og ungdomsarbeiderfaget i Spania. Hun vil anbefale andre lærlinger å ta deler av læretiden i utlandet.

Hvert år reiser mange lærlinger i Viken fylkeskommune til andre europeiske land gjennom programmet Læretid i Europa. Her blir de utplassert hos en vertsbedrift, og får tildelt en leilighet eller vertsfamilie. En utplassering varer i 13 uker, og innebærer språkkurs og arbeidspraksis.

Utfordrer seg selv

Eli Bjelkarøy fra Lier er inne i sitt andre år som lærling i barne- og ungdomsarbeiderfaget. Til vanlig er hun lærling på Høvik skole, men for tiden bor og jobber hun i Jerez de la Frontera, en by sør i Spania. Det er flere grunner til at Eli valgte utplassering i utlandet:

- Jeg har alltid likt å reise, og jeg tenkte dette ville bli en god måte å lære og se ulikheter. Hovedgrunnen er at jeg vil utfordre meg selv. Jeg tenkte også at jeg vil få masse erfaring som jeg vil få bruk for videre i livet, sier hun.

Mange land å velge mellom

Det er Viken fylkeskommune som er organisator for utplasseringene, og lærlingene kan velge mellom land som Hellas, Spania, Irland, Danmark, Frankrike, Italia, Slovenia, Tyskland og Østerrike.

Hvis du vil tilbringe noen uker som lærling i et annet land, må du søke til fylkeskommunen. D

et er to søknadsperioder per år:

• 1. september til 1. oktober for utplassering på våren (januar til april)
  • 1. februar til 1. mars for utplassering på høsten (september til desember)

Det er flere kriterier du må oppfylle for å være med i programmet. Blant annet må du være mellom 18-25 år, ha gjennomført minst seks måneder læretid i bedrift ved utreisedato og du må få tillatelse fra lærebedriften din, eller eventuelt opplæringskontoret ditt, før du søker om plass.

Her kan du lese mer om Læretid i Europa

Anbefales til andre

Eli kommer hjem fra Spania 4. desember. Da har hun gjennomført tre måneders læretid i Spania.

- Jeg vil anbefale andre å ta litt av lærlingtiden i utlandet. Dette er en fin mulighet til å kunne lære seg nytt språk, og oppleve en annerledes hverdag enn det du er vant til. Som regel reiser man ikke helt alene til et land, men det kan hende du er eneste norske lærling på en arbeidsplass. Man blir også veldig selvstendig. Nå er oppholdet mitt snart ferdig, men det har gått veldig fort. Hver dag har vært full av lærdom, ulike erfaringer og gleder, avslutter Bjelkarøy.

To fra Lier

Bjørnar Dahler, HR-rådgiver i Lier kommune, er positiv til at lærlinger som har læretiden sin i kommunen skal få reise utenlands:

- Lier kommune har stilt seg positivt til dette konseptet og innvilger permisjon for de som deltar. Vi har nå to lærlinger som har kommet med fra vår kommune, sier han.