Er du forberedt på en krisesituasjon?

Hva gjør du hvis strømmen blir borte, eller dårlig vær gjør at du blir isolert i flere døgn? I uke 44 er det Egenberedskapsuka. Målet med markeringen er at vi tenker gjennom om vi er forberedt på å klare oss selv i ulike kriser.

De fleste av oss er avhengig av strøm til oppvarming, lys, matlaging, varmtvann og elektriske apparater. Uvær, naturhendelser, sabotasje, tekniske problemer, terror eller krigshandlinger kan føre til at mange mister for eksempel strøm eller vann, og at det kan bli vanskeligere å få tak i nødvendige varer.

- Vi ønsker ikke å skremme innbyggerne, men det kan oppstå situasjoner der man for eksempel er uten strøm i mange døgn, eller at man ikke kan drikke vann fra springen hjemme. Da bør man være forberedt. Med et lite reservelager av det du er mest avhengig av, som vann, mat, medisiner og alternativ varmekilde, er du bedre rustet for å klare deg selv noen dager, sier beredskapssjef Morten Egeberg i Lier kommune.

Egenberedskapsuka 2022 er i regi av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), og markeres i år fra 31. oktober - 6. november.

Slik kan du dekke grunnleggende behov i tre døgn

Beredskapssjefen oppfordrer liungene til å tenke gjennom hvilke farer og ulykker som kan ramme dem hjemme, og forberede seg best mulig.

- Du bør være rustet til å klare deg selv i minst tre døgn dersom strømmen blir borte eller du blir isolert av dårlig vær, sier Egeberg. De grunnleggende behovene som må dekkes de første tre døgnene av en krise er varme, drikke, mat, legemidler, hygiene og informasjon. Mange av oss har allerede en god del av det vi trenger for å klare oss selv i noen dager, så det er ofte ikke så mye som skal til for å komme helt i mål.

Men DSBs befolkningsundersøkelser viser blant annet at relativt få husholdninger lagrer drikkevann.

- Anbefalingen er å ha et beredskapslager med ni liter vann per person, sier Egeberg.

Jodtabletter

Ved radioaktivt utslipp anbefaler Helsedirektoratet jodtablett til målgruppen, som er barn, ungdom, gravide og ammende. Barnehager og skoler i Lier har lokalt lager av jodtabletter. I tilfelle atomulykke på kjernekraftverk, krigshandlinger med atomvåpen eller utslipp fra båter med atomreaktor vil vi kunne bli utsatt for radioaktivt nedfall.

I dette nedfallet finnes radioaktivt jod som gir økt risiko for kreft i skjoldbruskkjertelen, særlig for barn, unge, gravide og ammende. De nevnte målgruppene kan beskytte seg mot dette ved å ta én jodtablett. Jodtabletter beskytter kun mot radioaktivt jod, ikke andre radioaktive stoffer.

I en beredskapssituasjon bør man ha alt man trenger hjemme. Målet er å unngå unødvendig mobilitet som kan skape køer, uro og trengsel.

- Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet anbefaler derfor alle under 40 år å ha jodtabletter lagret hjemme som del av sin generelle beredskap, sier kommuneoverlege Ingrid Bjerring.

Eksempler på beredskapslager:

• Ni liter vann per person
  • To pakker knekkebrød per person
  • En pakke havregryn per person
  • Tre bokser middagshermetikk eller tre poser tørrmat per person
  • Tre bokser med pålegg med lang holdbarhet per person
  • Noen poser med pålegg med lang holdbarhet per person
  • Noen poser med tørket frukt, nøtter, kjeks og sjokolade
  • Medisiner du er avhengig av
  • Ved-, gass- eller parafinovn til oppvarming
  • Grill eller kokeapparat som går på gass
  • Ekstra ved, gass, parafin eller rødsprit til oppvarming og matlaging
  • Stearinlys, lommelykt med batterier eller parafinlampe
  • Fyrstikker eller lighter
  • Varme klær, pledd og sovepose
  • Førstehjelpspakke
  • Batteridrevet DAB-radio
  • Batterier, ladet batteribank og mobillader til bilen
  • Våtservietter og desinfeksjonsmiddel
  • Tørke- og toalettpapir
  • Litt kontanter
  • Jodtabletter ved atomhendelser
  • Ekstra drivstoff

Les mer egenberedskap og hva du bør ha hjemme på sikkerhverdag.no

Ulike språk

For å nå ut til innbyggere med annet morsmål enn norsk, er det laget brosjyrer om egenberedskap på arabisk, dari, engelsk, pashto, polsk, russisk, somalisk, tyrkisk og ukrainsk. Disse brosjyrene er tilgjengelig på servicetorget eller deles ut via voksenopplæringen. Tips gjerne en venn om disse brosjyrene.