Vi søker nye lærlinger med oppstart i høst innen fagretningene barne- og ungdomsarbeider, helsefag og kontor og administrasjon. Søknadsfristen er 1. mars 2022.
To dager i uken bytter Hedvig Hertzberg og Nora Øvrebotten ut vanlig undervisning med praktisk læring. I læretiden skal de to helsefagelevene innom både ordinære sykehjem, omsorgsboliger, bofellesskap og hjemmetjenesten i Lier kommune.

- Som lærling får vi testet ut arbeidslivet, og vi lærer mer om faget og mennesker enn kun ved teoretisk undervisning på skolen. Læretiden har gjort oss trygge på at vi har valgt riktig retning, sier de to 17-åringene.

Søker nye lærlinger

Nå søker Lier kommune flere lærlinger innen ulike fag. Fra høsten 2022 har vi 15 ledige plasser i disse fagretningene:

• barne- og ungdomsarbeider
• helsefag
• kontor og administrasjon

Ønsker du læreplass i Lier kommune? Da håper vi du søker innen 1. mars 2022. Stillingsannonsen finner du her

- Får god oppfølging

Hedvig og Nora går et fireårig løp med dobbelkompetanse i helsefag ved Lier videregående skole. Etter endt utdanning får de både fagbrev som helsefagarbeider og generell studiekompetanse. Det betyr at de enten kan begynne å jobbe som helsefagarbeider rett etter videregående, eller studere videre på høyskole og universitet.

Om de anbefaler andre å bli lærlinger?

- Ja, helt klart! I læretiden har vi fått veldig god oppfølgning og vi føler oss trygge. Det er varierte arbeidsdager, og vi får testet yrkeslivet, sier Hedvig.

- I læretiden er det en fin balanse mellom ansvar og det at vi er under opplæring. Vi merker dessuten at pasientene og kollegene setter stor pris på oss, og det er motiverende, legger Nora til.