Feil på stemmesedlene til forhåndsstemming

Det er oppdaget en feil ved alle stemmesedlene som brukes til å forhåndsstemme i Lier og flere andre kommuner. Feilen påvirker ikke valgresultatet, og gir ikke grunnlag for å underkjenne valget.

Feilen innebærer at kandidatene som er kumulert av partiene selv ikke er markert i uthevet skrift. Kumulering/stemmetillegg innebærer at noen av de øverste kandidatene på partienes lister får en fordel og et tillegg til sitt personlige stemmetall.

Stemmetillegget har ingenting å si for styrkeforholdet mellom partiene. Det påvirker imidlertid konkurransen internt i partiene om hvem som skal få plass i kommunestyret.

Derfor er det viktig å understreke at feilen på stemmesedlene i Lier ikke gir grunnlag for å underkjenne valget, og det påvirker ikke valgresultatet.

Konsekvensen av feilen er at velgerne ikke ser hvor mange kandidater partiet har valgt å forhåndskumulere.