Foreslår innstramninger i Liers koronaregler

Smittetallene i Lier øker dramatisk. Kommunedirektøren foreslår innstramninger i de lokale koronareglene når formannskapet møtes torsdag 11. mars. Forslagene om å stramme inn kommer etter anbefaling fra kommuneoverlegen.

Kommunoverlegen og kriseledelsen jobber nå med saksfremlegget til formannskapet. Saksfremlegget blir publisert på Lier kommunes nettside torsdag. Her vil det gå frem hvilke konkrete forslag til innstramninger som foreslås.

- Det er summen av smitteverntiltak som bidrar til at smitten går ned. Det er særlig kontaktreduserende tiltak som er viktig for å få ned smittetrykker, sier Bjerring.

Nest høyeste smitteuke

Per 10. mars 2021 er det flere nye smittede i Lier enn i hele februar måned. Uke 9 var den uken med nest høyest antall nye smittede siden pandemien startet. I uke 9 var det 52 nye smittetilfeller i Lier – kun overgått av uke 45 i fjor med 63 nye tilfeller.

- Smitten i Lier har økt dramatisk den siste tiden. Vi har mange små smitteklynger som har potensiale til å bli store klynger. Nytt nå er at en stor andel av de smittede er barn. I forrige uke var det like mange barn og voksne blant de smittede, sier kommuneoverlege Ingrid Bjerring.

Nødvendig krafttak

Kommuneoverlegen har forståelse for at liungene synes det er krevende med stadig endringer i nasjonale og lokale koronaregler.

- Men nå er det behov for et krafttak til over påske. Håpet er at innstramningene gjør at smitten går ned, og at vi kan gi lettelser igjen etter påske, sier Bjerring.

5,8 prosent av alle som testet seg i Lier i uke 9 testet positivt. Tidligere har dette tallet ligget rundt 2 prosent.