Avlyser Frivilligbørs 11. mars

Frivilligbørs i Lier 11. mars er avlyst. Les mer om kommunens råd angående arrangementer i tiden fremover.

Frivilligbørs er avlyst fordi dette er et innendørsarrangement med mye tett kontakt og at kritisk personell fra kommunen skulle vært til stede.

Skal du avholde et arrangement i Lier?

Arrangementer med 500 deltakere eller flere skal avlyses.

Dette gjelder alle innendørsarrangementer samt alle utendørsarrangementer med sitteplasser (f.eks utekonserter og fotballkamper).

Arrangør er ansvarlig for risikovurdering og gjennomføring av eget arrangement. Alle offentlige arrangement skal risikovurderes av arrangør.

Arrangementer med over 100 deltakere skal konfereres med kommuneoverlegen ved at risikovurdering sendes på e-post. Oppgi telefonnummer som du kan nås på i e-posten.

Kommuneoverlegen kan avlyse arrangementer med hjemmel i smittevernloven.

For arrangementer der det forventes tilreisende med offentlig transport (inkl. fly) må arrangør ha en plan for hvordan deltakere skal komme seg hjem igjen dersom de blir satt i karantene mens de oppholder seg i Lier.

Risikovurdering av arrangementer bør minimum inneholde:

• Lokalt, regionalt, nasjonalt eller internasjonalt arrangement?

• Hvor mange deltakere (inkl. ev publikum) forventes?

• Innendørs eller utendørs?

• Tetthet og type kontakt mellom deltagere/utøvere/publikum.

• Risikoprofil på deltakere/publikum.

• Mange eldre og syke?

• Bruk av offentlig transport i forbindelse med arrangementet?

• Mulighet for hjemreise. Husk at pasienter med mistenkt koronavirusinfeksjon ikke skal benytte offentlig transport.

Organisering:

• Gi informasjon på forhånd om at personer med symptomer på luftveisinfeksjon ikke skal komme på arrangementet.

• Dette er spesielt viktig for personer som har vært i utbruddsområder de siste 14 dagene.

• Ha skjerpet fokus på hånd- og hostehygiene.

• Sørg for at deltakere og publikum kan opprettholde god håndhygiene i form av håndvask med såpe og vann. Der vann ikke er lett tilgjengelig anbefales lett tilgang på hånddesinfeksjonsmidler.

• Plakater fra Helsedirektoratet er til fri bruk og anbefales hengt opp. Gi informasjon om symptomer på sykdom, hva deltagere/utøvere/publikum skal gjøre hvis de får symptomer og hvor de skal henvende seg.

For innsending av risikoanalyser og øvrige spørsmål om korona, bruk
e-post:  korona@lier.kommune.no