En takk til frivilligheten i Lier

5. desember er det FNs internasjonale dag for frivillighet. I år blir det ingen stor feiring, men det er klart vi skal markere dagen i en bygd med så sterk frivillighet som i Lier.

Fredag møtte ordfører Gunn Cecilie Ringdal for anledningen representanter fra frivilligheten i Lier til en prat i en av storstuene våre for frivillighet, Reistad Arena. Tilstede var leder av Reistad Idrettslag, Brita Sangolt, lokallagsleder i Lier Røde Kors, Lars B. Larson, og kultursjef i Lier kommune, Ingeborg Rivelsrud.

Over en kopp kaffe innledet ordføreren med å rose det rike frivillighetslivet i Lier, og betydningen av dette for samfunnet vårt:

- Frivilligheten bidrar til å dyrke en kultur der alle ser betydningen av å bidra. Det tror jeg gjør Lier til en bedre og varmere kommune.

Stor bredde

Da møtet ble utfordret på å ramse opp noen av lagene, foreningene og organisasjonene, var det liten tvil om at det er en stor bredde i tilbudene i Lier. Her er hundrevis av foreldre som stiller opp på dugnad, vi har idrettslagene, Sanitetskvinnene, Bondelaget, korpsene, Frivilligsentralen, redningshundene, Flyktninghjelpen, speiderne, hørselhjelpen, besøkshunder, språkkafeen, BUA, i tillegg til et rikt kunst- og kulturliv.

Lier kommune er takknemlige og heldige som har et så velorganisert frivillighetsliv, som vi også er avhengige av for å nå ut til innbyggerne våre, ifølge ordfører Ringdal:

- Vi hadde aldri nådd ut til liungene på samme måte som i dag uten den tette kontakten med Liers frivillighetsliv.

Skaper møteplasser

Brita Sangolt i Reistad IL og Lars B. Larson i Lier Røde Kors er samstemte i at kommunen også har gjort mye rett i å ta så aktive grep i å forene frivilligheten. Spesielt trekker de frem arrangementer som Frivilligbørsen, der organisasjonene kan møtes og hjelpe hverandre:

- Vi har hatt et fantastisk utbytte av Frivilligbørs, der vi blant annet samarbeidet med Flyktninghjelpen til å få hjelp i kiosk og servering fra en flyktning, som samtidig fikk verdifull språk- og kulturtrening, sier Sangolt.

Frivillighet i koronaens år

Situasjonen med koronaviruset har virkelig vist styrken til frivilligheten i Lier. Mange foreninger og lag har, uten å nøle, steppet opp og tatt på seg uvante og krevende oppgaver til gode for fellesskapet:

- Bare det å arrangere et trygt arrangement her i Reistad Arena for å nå ut til barn og unge, har krevd mye folk, påpasselighet, ansvar og oversikt. Og folk har brettet opp ermene og stått på, uten å nøle. For ikke å snakke om trenerne våre som for eksempel har arrangert treninger på Teams, forteller en stolt idrettslagsleder, Brita Sangolt.

For tiden er det fremdeles ikke tillatt å gjennomføre idretts- og kulturarrangementer, men kultursjef Ingeborg Rivelsrud forsikrer at så snart muligheten åpner seg, er hun klar til å lage til nye og trygge møteplasser og begivenheter:

- Jeg er utrolig stolt av frivilligheten i Lier. Som kultursjef ser jeg jo at kulturlivet har hatt et utfordrende år, men jeg er imponert over hvordan arrangører har kastet seg rundt og for eksempel laget digitale konserter til liungene. Men vi gleder oss til å en gang returnere til normalen, forteller hun.

Vi avslutter med å gratulere frivilligheten i Lier og takker alle bidragsytere for den uunnværlige innsatsen deres.