Fysisk aktivitet og smittevern

Vi har trolig en utfordrende høst i vente, og kommunen har i det siste fått mange henvendelser om fysisk aktivitet og smittevern. Her kommer noen presiseringer fra kommuneoverlege Ingrid Bjerring.

Alle mennesker har kontaktpunkter i hverdagen; egen familie, jobb og skole er de vanligste. Andre kontaktpunkter er for eksempel kulturaktiviteter, fritidsaktiviteter, helsekontakter og private sammenkomster. Husk at dette er normal og tillat slik retningslinjene er. Man kan delta på arrangementer med 200 personer, der alle deltakerne i utgangspunktet aldri har møtt hverandre før.

- Men de enkle smittetiltakene ligger alltid til grunn. Ikke gå hvis du er syk, ha god hånd- og hostehygiene og hold 1 meter avstand, sier kommuneoverlegen.

Hun sier denne høsten blir krevende for oss som lokalsamfunn og nasjon. Av befolkningen kreves det at man følger de personlige smittevernreglene. Av arbeidsgivere, tjenesteytere og arrangører kreves det at det er tilrettelagt slik at hver enkelt har mulighet til å følge de personlige smittevernreglene. Av kommuneoverlegen kreves det effektiv oppsporing når smitte blir oppdaget.

- Sammen klarer vi dette - men da må vi også ha tillit til hverandre, ha god kommunikasjon med hverandre og la fornuften og ikke frykten styre oss, sier Bjerring.

Ulike veiledere for smittevern

Det er mange veiledere der ute, blant annet for skole, barnehage, arbeidsplasser, idrett og kultur.  Bjerring sier noen av dem kan være vanskelig å forstå – særlig hvis de blir holdt opp mot hverandre.

- Idrett i skolesammenheng (gym) og idrett på fritiden er ett eksempel. Her må vi prøve å trekke oss ut av detaljene og få et overblikk som er gjennomførbart, forklarer kommuneoverlegen.

Skolene er per definisjon på gult nivå. I dette ligger det at elevene skal være inndelt i kohorter (grupper), og at gruppene skal ha begrenset kontakt med hverandre. Innad i gruppen er det derimot mer liberalt, og elevene kan for eksempel bevege seg normalt innad i klasserommet. Målet er å begrense antall kontakter. En elev kan likevel tilhøre to ulike kohorter, for eksempel relatert til valgfag.

- Slik må det være for å sikre kvalitet på opplæringen i henhold til lovverket for skolen, forklarer Bjerring, og legger til:

- Dersom vi skulle være uheldig å få en smittet elev inn i skolen, vil klassen bli definert som nærkontakter og fulgt opp deretter. Derfor er det ikke noe poeng å lage regler som forhindrer god og trygg undervisning innad i klasserommet. Begrensningene bør derfor fokuseres på risikoområder som er mat, nær fysisk kontakt som klemming og håndhilsning og trengselsområder som garderober og toaletter.

Utendørsaktiviteter

I veilederen for skole står det at utegym anbefales. Det betyr ikke at man ha utegym, men at man skal velge det dersom man kan oppnå den samme kvaliteten på gymtimen i henhold til opplæringsplanen som ved å være inne.

I veilederen for idrett tillates maks 20 personer per gruppe. Ved idrett i skoletiden er det kohorten som er gjeldende. På et større område kan det være flere grupper på opptil 20 personer, så sant disse ikke har kontakt med hverandre.

Innendørsaktiviteter

I bygg der det er tilrettelagt for aktivitet, som haller og gymsaler, skal det være plakater med informasjon og mulighet for rengjøring av hender. Hender bør sprites før og etter at elevene har vært i garderoben. Garderober er et trengselsområde, og et område der flere risikerer å berøre de samme flatene. Det er også økt risiko for at man tar seg til ansiktet.

- Ved rengjøring av hender før og etter opphold i garderobe reduserer man smittemuligheten til et minimum, sier Bjerring.

I skoletiden regnes bruk av garderober som «vanlig bevegelse i klasserom». Ved bruk av garderober på fritiden gjelder derimot kravet om 1 meter avstand i garderoben. Under selve treningsaktiviteten på fritiden er kravet om 1 meter avviklet for barn og ungdom 0-20 år, men barn og ungdom må altså holde 1 meter avstand i garderoben før og etter trening. Voksne kan ikke drive idrett som krever nærkontakt. Unntaket er eliteutøvere. Her gjelder egne regler for de respektive idrettene.

- Jeg har full forståelse for at det er vanskelig å forstå at barn og unge kan drive med bryting på trening, for så å måtte holde 1 meter avstand i garderoben etterpå. Reglene er ikke perfekte, men de er laget for å begrense risikoen så mye som mulig samtidig som at livskvaliteten ivaretas. Det er ikke, og skal ikke være et mål, å finne «en vei rundt reglene». Det er ikke slik at kommunen til enhver tid kan være til stede og passe på at avstandskravet holdes. Vær fornuftig, bry dere om hverandre og vær hjemme når du er syk, oppfordrer kommuneoverlege Ingrid Bjerring.

Arrangøren er ansvarlig

Ved all organisert trening, både i skolesammenheng og på fritid, er arrangøren ansvarlig for å vite hvem som har vært tilstede. Dette er for å sikre at smittesporingen blir rask og effektiv. Arrangøren skal uten hinder overlevere lister til kommuneoverlegen på forespørsel.

- V går ien utfordrende høst i møte, men vi er godt forberedt og vi skal klare dette sammen!

Den overordnede strategien for å begrense og ha kontroll på smittespredningen i samfunnet per dags dato er «TISK» – testing, isolering, smittesporing og karantene.

- I dette ligger det at samfunnet er mer åpnet enn tidligere. Mer åpenhet betyr økt risiko, men også langt mer frihet for våre innbyggere. Det er forventet at vi vil få små oppbluss av koronasmitte. Smittesporingen vår og oppfølgingen av de det gjelder skal da være så god at utbruddet raskt blir slått ned, og vi får begrenset spredning i samfunnet, sier kommuneoverlege Ingrid Bjerring.