Garsjø og Løken må rehabiliteres - inviterer til informasjonsmøte

Det er funnet mangler ved dammene Garsjø og Løken og de skal derfor rehabiliteres neste år. Lier kommune inviterer til informasjonsmøte på Eiksetra 22. september.

Alle dammer i Norge må sjekkes opp mot gjeldende regelverk (Damsikkerhetsforskriften) hvert 15. år. Dam Løken og dam Garsjø er sjekket, og det er avdekket mangler ved begge.

I forbindelse med rehabiliteringen av dammene inviterer Lier kommune til et informasjonsmøte på Eiksetra torsdag 22. september.

Det blir befaring inn til Løken med oppmøte på parkeringsplassen ved Solvang kl. 18.00. Befaringen foregår til fots.

For de som ikke ønsker å bli med på befaringen blir det informasjonsmøte på Eiksetra kl. 19.00.

Fare for tilstopping

Rehabiliteringen skal gjennomføres fordi det er avdekket fare for tilstopping og for liten avløpskapasitet for flom og noe lav vekt i forhold til isens skyvekraft.

Dammene skal få ny betong på begge sider. Dam Garsjø skal få ny bro som er løftet for å hindre tilstopping. Dam Løken vil ikke få adkomst over dammen, men det skal opparbeides en enkel sti med klopp (en eller flere trestammer lagt tvers over et vannløp eller en myr).

Skal utføres i 2023

Arbeidet skal utføres i 2023 og derfor starter tapping av magasinene til vinteren. Magasinene skal fylles igjen så fort det lar seg gjøre, men ikke senere enn 1. januar 2024.

Kontaktinformasjon: Elin Hønsi, vassdragsteknisk ansvarlig hos Glitrevannverket IKS

E-post: elin.hoensi@glitre.no