Godt økonomisk resultat for 2019

Høyere skatteinntekter og virksomheter som samlet sett gikk i balanse gir et overskudd på 59,5 millioner for Lier kommune.

Regnskapstallene for 2019 viser et overskudd (netto driftsresultat) på 3,1 prosent.

Dette er godt over målet for kommunen og anbefalingen fra staten.

- Det er oppløftende å se at grepene vi har tatt gir resultater, sier rådmann Bente Gravdal.

Ordfører Gunn Cecilie Ringdal er glad for at kommunen både leverer gode tjenester og gode økonomiske resultater på samme tid.

- Det er ikke et mål å gå med så store overskudd, men det gir mulighet for å kunne finansiere både skole- og idrettsanlegg som vi har planer for, sier ordføreren.

Høy kvalitet

Det meste av merinntektene er ikke varige. Lier kommune må planlegge uten disse merinntektene frem i tid. Driften i virksomhetene viser derimot en produksjon av tjenester med høy kvalitet innen en økonomisk forsvarlig ramme. De siste årene har kommunen håndtert økte krav til bemanning i barnehagene, og økt bemanning i skolene ligger nå i budsjettet fra høsten 2020. I tillegg har vi styrket hjemmetjenesten.

- Da er det svært positivt at vi har god økonomistyring og at den nøkterne linjen vi har lagt oss på ser ut til å fungere, sier rådmann Bente Gravdal.

På lang sikt er imidlertid behovet for investeringer den største økonomiske utfordringen.

- Et godt økonomisk resultat gjør at vi kan ha mer egenkapital når vi skal i gang med bygging av for eksempel ny skole eller omsorgsboliger.

Roser medarbeiderne

Rådmannen roser medarbeiderne i kommunen som bidrar til å levere gode tjenester til innbyggerne.

- Lier er en kommune med lave inntekter når vi sammenlikner oss med alle landets kommuner. Dette gjør at vi må kjøre en stram linje i kommunen, noe som har krevd mye av alle i organisasjonen. I en hverdag som kan oppleves både som travel og med stramme rammer gjør medarbeiderne våre en solid innsats for innbyggerne, påpeker Gravdal.