Håper foreldre tar ekstra ansvar i sommer

Det blir en annerledes sommer med færre organiserte aktiviteter for barn og unge. I år bør foreldre tar et ekstra ansvar slik at unge får gode ferieopplevelser og unngår ensomhet.

Oppfordringen kommer fra Vibeke Ortun, virksomhetsleder for helsetjenesten barn og unge i Lier kommune.

- Vi har vært gjennom flere måneder med stengte skoler og fritidsaktiviteter. Dette har åpnet opp igjen, men nå står vi foran en sommerferie som også blir veldig annerledes, sier Ortun.

Gode sommeropplevelser

Koronaepidemien gjør at ferieplaner må endres og mange vil være mer hjemme enn vanlig, det kan være vanskeligere å finne sommerjobb og flere organiserte aktiviteter for barn og unge er avlyst eller redusert på grunn av smittevernregler.

- Dette er noe som bekymrer helsetjenesten for barn og unge. Vi er bekymret for ensomhet og at kjedsomhet kan føre til uønsket adferd som hærverk og rus, sier Vibeke Ortun.

Hun legger til at hun håper de unge selv tar initiativ til å skape gode opplevelser sammen med venner og bekjente. Og at ungdommene inkluderer flere enn den vanlige vennegjengen.

- Det kan for eksempel være å lage Facebook-grupper for gode tiltak og aktiviteter for å få med de som ellers ville vært alene, sier Ortun.

Hun håper også at foreldre tar et ekstra ansvar i år for å sørge for at de unge får gode sommeropplevelser.

- Det betyr både at foreldre stimulerer de unge til å ta ansvar og initiativ til aktiviteter sammen med andre, men også at foreldre inviterer med barnas venner og bekjente på ulike aktiviteter, sier Ortun.

Oversikt over ferietilbud

Selv om tilbudet er noe redusert, har Ungdom og fritid i Lier kommune og deres samarbeidspartnere flere aktiviteter for barn og unge i sommer. Blant annet gratis tur til Drammen klatrepark i august og gratisplasser på Stoppen SKs fotballskole og DNTs sommercamp på Eiksetra. Ungdomshuset V2 er dessuten åpen i både juni og august.

Du finner oversikt over ferietilbud for barn og unge på lieropplevelser.no

Møter unge der de er

I sommer kommer dessuten helsestasjon for ungdom til å være åpen hver tirsdag fra 15.30 - 18.00, onsdag fra 12.00 - 15.00 og torsdag fra 15.00 - 17.00.

0-26 telefonen er betjent hver hverdag hele sommeren fra 09.00 - 15.00.

- Vi skal også drive oppsøkende virksomhet på strender og andre samlingsplasser i uke 26, 27 og 28 for å snakke med ungdom, dele ut vannflasker, kondomer o.l. og informere om tilbudet vår, sier Vibeke Ortun.