Håper mange vil bidra til julegaveinnsamling

For femte år på rad kan du gi en julegave til noen som trenger det.

God jul, lille venn er en dugnad med mål om å samle inn julegaver til barn og ungdom i kommunen som kommer fra familier som har mindre å rutte med.

Alle som vil gi en julegave kan melde seg på gjennom Facebook-arrangementet God jul, lille venn - Lier. Tirsdag 29. november klokken 15.00-19.00 leveres gavene på Reistad Arena.

– Jeg tror alle har et ønske om å bidra, og legger man til rette er folk villige til å gi, sier Siri Digregrind, som er initiativtaker for dugnaden i Lier.

Her finner du Facebook-arrangementet for påmelding

Definitivt et behov

Med seg på laget har Digregrind kommunen, representert av Nav, barneverntjenesten, psykisk helse og rus og flyktningtjenesten. De har på forhånd kartlagt behovet for julegaver, og har som jobb å dele dem ut. På den måten opprettholdes anonymiteten.

– Det er veldig hyggelig å få dele ut disse gavene, og vi ser at det betyr mye, sier Selam Eng og Sigrid Mostad Coward. De er begge flyktningkonsulenter i Lier kommune.

Blant sine brukere kan de melde om større behov for gaver i år enn tidligere, særlig fordi det har kommet mange ukrainske flyktninger til Lier det siste året.

– Vi har økt bosetningen i år, så det er definitivt et behov, sier Coward.

Digregrind er glad for samarbeidet med kommunen, og trekker også frem Kiwanis club Lier og Reistad IL som gode samarbeidspartnere.

Slik deltar du i dugnaden

For å bli med på dugnaden må man aller først trykke «Skal» på Facebook-arrangementet God jul, lille venn - Lier.

11. november legges det ut en liste over alle som har meldt seg. Der får man vite kjønn og alder man skal kjøpe gave til. Tirsdag 29. november leveres gaven på Reistad Arena, ferdig innpakket i gavepapir med en lapp som beskriver innhold, kjønn og alder.

– Gavene skal være det barn i den aldergruppen du er tildelt vanligvis ønsker seg, og skal koste mellom 100 og 400 kroner, opplyser Digregrind.