Har avlyst timer – liungene må bestille ny time for dose 2

Lier kommune har avlyst vaksinetimer for dose 2 i uke 38, 39 og 40. Nå ber vi liungene dette gjelder om å gå inn på helsenorge.no og bestille en ny time enten onsdag 1. september, torsdag 2. september eller fredag 3. september.

Lier kommune har fått store vaksineleveranser, og føringen fra helsemyndighetene er at kommunene skal fullvaksinere befolkningen så raskt som mulig.

Derfor har Lier kommune nå avlyst timer til dose 2 som liunger var satt opp til i uke 38, 39 og 40, og der det har gått minst fire uker siden dose 2.

Det er også sendt en sms der innbyggerne dette gjelder blir bedt om å gå inn på helsenorge.no og velge en ny time.

Mange ledige timer

For å bestille ny time til dose 2, logger man seg inn på www.helsenorge.no/timeavtaler

- Vi har mange ledige timer onsdag, torsdag og fredag i uke 35, sier Heidi Kristin Ringstad, prosjektleder for koronavaksinasjonsprogrammet i Lier.

De som ikke har bestilt en ny time for dose 2 innen ettermiddagen mandag 30.august, blir tildelt en ny time i uke 35.

-  Det er rundt 2000 liunger som ennå ikke har fått dose 2. Nå ber vi disse innstendig om å fremskynde timen og booke en ledig time tidligere, slik at vi får brukt de dosene Lier kommune har mottatt, sier Ringstad.

NB! 16- og 17-åringene skal ikke fremskynde timen for dose 2. Denne aldersgruppen følger et bestemt intervall mellom dose 1 og 2 som er 8-9 uker, og skal forholde seg til timen de har fått for andre dose. Har du fortsatt ikke fått første dose og ønsker vaksine, kan du sende en e-post til vaksine@lier.kommune.no

Økt smitte

Smitten øker nå raskt i Lier og flere andre steder. Kommuneoverlege Ingrid Bjerring har derfor en sterk oppfordring til liungene som ennå ikke har fått dose 2.

-  Gå inn på helsenorge.no og velg en av timene vi har ledig søndag denne uken eller i neste uke. For å forhindre smittespredning og alvorlig sykdom er det viktig at så mange som mulig er fullvaksinerte så tidlig som mulig, sier Bjerring.

Per 27. august er ca. 15.000 liunger fullvaksinert.