Har du testet positivt på hurtigtest? Ikke ring!

Travelt: Smittesporerne Sander Solheim Ottesen (t.v.) og Jo Magnus Sundheim.
Smittesporene våre jobber på spreng nå, og vi ber liungene om å ikke ringe hvis det ikke er absolutt nødvendig. Vi lanserer nå en ny digital løsning der liunger som har testet positivt på hurtigtest kan registrere seg. Deretter skal man bestille time for PCR-test via nettsiden.

Mange ringer smittesporerne i kommunen for å rapportere at de har testet positivt på hurtigtest de har tatt hjemme. Vi går nå bort fra denne ordningen.

For å avlaste smittesporerne lanserer vi en ny løsning der du selv kan registrere at du eller noen i familien har testet positivt på en hjemmetest. Registreringen skjer ved bruk av BankID eller annen elektronisk ID, og går rett til kommunens smittesporere.

- Vi ønsker at de som tester positivt på hurtigtest registrerer seg i denne portalen, slik at vi får bedre oversikt når vi driver smittesporing. Da vet vi hvem som mest sannsynlig er smittet og vi unngår dobbeltarbeid, sier kommuneoverlege Ingrid Bjerring.

Registrer deg her ved positiv hjemmetest

Dersom du har testet positiv fra en PCR-test tatt av testklinikken er du allerede registrert.

Bestill PCR-test dersom hurtigtesten er positiv

Etter at du har registrert den positive hurtigtesten i den digitale portalen, går du inn på kommunens nettside og bestiller en PCR-test ved testklinikken i Lierbyen.

Her bestille PCR-test via helsenorge.no

Innbyggere som skal booke PCR-test til sitt barn bruker egen Bank-ID for å logge inn og oppgir barnets navn.

Hvis PCR-testen er positivt, blir du kontaktet av kommunens smittesporere.

Hva skal du gjøre i mellomtiden?

Det er til stor hjelp om du som har testet positivt på hurtigtest eller PCR-test lager en liste over dine nærkontakter. Du skal også kontakte disse selv, og fortelle at de må teste seg.

Det er også til stor hjelp om du samler personnummer til alle som du bor sammen med og gjerne andre nærkontakter, slik at det er lett å gi denne informasjonen videre til smittesporene når de ringer deg.

Mange ringer til smittesporerne våre for å spørre om regler for karantene. Det har de dessverre ikke kapasitet til så svare ut. Vi henviser til nasjonale nettsider som helsenorge.no for informasjon om karanteneregler

- Er du usikker, bli hjemme, er rådet fra kommuneoverlege Ingrid Bjerring.

Lurer du på svar på din covid-19 test?

På grunn av stor pågang kan det ta litt lengere tid å analysere PCR-testene enn vanlig. Men resultatet vil du få automatisk fra helsenorge.no, og det hjelper ikke å ringe til smittesporerne.

- Ved positive prøver kontakter kommunen deg, men det kan hende at svaret foreligger i helsenorge.no før smittesporerne rekker å ringe deg. Så følge med på helsenorge.no og ta smittevernhensyn frem til du har fått svaret. Er testen positiv, skal du i isolasjon, sier Ingrid Bjerring.