Husk å bruke fastlegen i jula

Ingrid Bjerring håper at alle får en god jul, men at en husker fastlegen dersom en skulle ha behov for medisinsk bistand.
Kommuneoverlege Ingrid Bjerring minner om at legevakten er for akutte situasjoner.

Julehøytiden er straks over oss, og vi er vant til at mange tjenester og tilbud holder stengt. I år er det få arbeidsdager i romjulen. Fastlegekontorene i Lier er åpne lille julaften, 27 desember og 30 desember.

Ingrid Bjerring, kommuneoverlege i Lier, oppfordrer oss alle til å benytte fastlegen fremfor legevakten.

- Fastlegen din kjenner deg og er best rustet til å gi deg gode og riktige helsetjenester. Dette gjelder hele året, også i jula, sier Bjerring.

Naturligvis skal legevakten benyttes ved akutt behov dersom fastlegen er stengt, men kommuneoverlegen minner om at legevakten er en beredskapsordning og ikke en alternativ kilde til helsehjelp.

-På legevakten er det «alvorligst først» som gjelder. Sånn skal og må det selvfølgelig være, men dette medfører at mindre alvorlige tilfeller kan bli sittende lenge å vente. Det kan også hende at du blir bedt om å ta kontakt med fastlegen neste dag om det blir vurdert at din tilstand ikke haster.

For livstruende situasjoner skal man ringe 113.

Trenger du medisiner i jula?

Julen er en tid mange reiser til familie og venner. Det er lurt å forsikre seg om at en har de reseptene en behøver og tar ut nok medisiner før juleferien. Husk at du kan sjekke dine resepter ved å logge inn på helsenorge.no