Ikke slurv med avstand og håndvask i sommer!

Beredskapskontor i Lierbyen: Assisterende kommuneoverlege Charlotte Sogn (t.v.) og helsesekretærene Ikran Yussuf og Ayesha Abbas.
Husk at vi alle må fortsette å holde avstand, ha god håndhygiene og holde oss hjemme hvis vi er syke.

I Lier har vi generelt hatt ganske lave smittetall.

- Likevel er det viktig å minne om at vi alle må fortsette å følge smittevernrådene. Det vil være veldig synd dersom vi nå får en smittoppblomstring etter flere måneder med nasjonale og lokale tiltak, sier assisterende kommuneoverlege Charlotte Sogn.

Det innebærer å holde minst én meter avstand, vaske hendene ofte, bruke håndsprit der det ikke er vask og ikke minst holde oss hjemme når vi er syke.

Ikke ferie fra meteren

Vi går nå inn i sommerferien og Charlotte Sogn frykter at folk begynne å slakke litt på smitteverntiltakene.

- Selv om man er på ferie så har man ikke på ferie fra den meteren, sier hun, og legger til:

- Det er like viktig å vaske hender og holde avstand uansett om man er på ferie i Norge eller andre steder. Og jeg vil oppfordre liungene til å prøve å finne steder der det ikke er så mange andre samlet.

Har du symptomer på korona?

Dersom du får symptomer som feber, halsvondt, hoste og tung pust bør du teste deg for korona så raskt som mulig. Ta kontakt med fastlegen din via telefon eller digitale løsninger for å få en henvisning til kommunens beredskapskontor i Lierbyen.

- Her tester vi for korona gjennom hele sommeren, sier Charlotte Sogn.