Informasjon om kvikkleirefunn på Kjellstad

Det skraverte området viser der det kan gå ras. Det prikkete området viser der massene kan havne.
28. oktober skal Lier kommune ha møte med Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) om funn av kvikkleire på Kjellstad. Grunneiere og beboere i området blir deretter invitert til informasjonsmøte.

I forbindelse med planene om bygging av omsorgsboliger i Kjellstadveien 13 er det gjort grunnundersøkelser på denne tomten og på noen nabotomter.

Grunnundersøkelsene har påvist kvikkleire, og det er utarbeidet et sonekart som viser at store deler av bebyggelsen på Kjellstad befinner seg i denne sonen. Sonen har fareklasse middels (lav – middels – høy) og risikoklasse 4 (av 5).

Her kan du lese hele rapporten om kvikkleire og områdestabilitet på Kjellstad

Møte med grunneiere og beboere

Lier kommune skal ha et møte med geotekniker i NVE 28. oktober 2022 for å gå gjennom rapporten og se hva som må gjøres videre. Deretter vil vi invitere til et informasjonsmøte med grunneiere og beboere. Dette vil trolig skje i midten av november.

Det blir sendt brev til grunneiere og beboere med likelydende informasjon som i denne nettsaken.

- Vi har forståelse for at dette skaper uro hos beboerne. Lier kommune og NVE tar dette svært alvorlig, sier Morten Egeberg, beredskapssjef i Lier kommune.

Samtidig påpeker NVE at det ikke regnes som farlig å bo på kvikkleire.

Utløses ofte av anleggsvirksomhet

NVE skriver dette på deres nettsider:
«Det regnes ikke som farlig å bo på kvikkleire. Det må være helning i terrenget for at leira skal renne ut og bli et større skred. Det er først når kvikkleira overbelastes at den kan kollapse. Det er derfor veldig viktig å ikke overbelaste kvikkleire. Kvikkleireskred utløses ofte av anleggsvirksomhet som grave- og fyllingsarbeider. Det stilles strenge krav til de som bygger i kvikkleireområder. Kvikkleireskred kan også utløses av erosjon i elver og bekker».

Spørsmål kan rettes til beredskapssjef Morten Egeberg.

E-post: morten.egeberg@lier.kommune.no

Mer informasjon om kvikkleire

Du kan lese mer om kvikkleire i boligområder på NVEs nettsider

Her finner du generell informasjon om kvikkleire