Sebastian (16) stortrives med «Inn på tunet»

16 år gamle Sebastian Sagvolden har hatt tre fine år med "Inn på tunet"-tilbudet.
«Inn på tunet»-prosjektet i Lier gir elever mulighet til mestring, utvikling og trivsel.

Lier kommune har i en årrekke hatt tilbudet «Inn på tunet», som er tilrettelagte og kvalitetssikrede aktiviteter og læring på gårdsbruk i Lier.

Det er gårdene Solberg gård i Sylling og Helgerud gård like utenfor Lierbyen som er med i «Inn på tunet»-prosjektet.

- Fint å kunne bidra

- Vi har vært med på «Inn på tunet» over flere år og føler det er fint å kunne bidra. Her får elevene rom og muligheter for faglig utvikling i et annet miljø enn skolen.

Det forteller Ingeborg Sylling, som sammen med mannen Ole Kristian har hatt tre elever fra «Inn på tunet» på Solberg gård dette skoleåret. Ingeborg har kontrakt med elever fire dager i uken.

Ingeborg Sylling blir her flankert av Christoffer Robin Sjetnan (tv) og Sebastian Sagvolden.

Faglig forankring

«Inn på tunet» er tilpasset elever som av ulike årsaker vil ha utbytte av en alternativ skoledag. Elevene tilbringer en dag i uken på en gård med ulike gjøremål og læring gjennom praktiske aktiviteter.

Egne fagplaner bidrar til å kvalitetssikre læringsutbyttet til elevene, enten det dreier seg om tilbudet i husdyrstell, mat og helse, vedlikehold og reparasjoner, friluftsliv, hagestell, ved og skog.

- Det kan være enklere å lære når oppgavene blir praktisk rettet. For eksempel når de måler opp fôr til dyrene, eller snekrer et prosjekt der de må måle opp og føre budsjett, smiler Ingeborg Sylling.
Bøndene er i jevnlige møter med skolene for å evaluere og justere opplegget.

- Her tenker jeg ordentlig

Sebastian Sagvolden (16) gikk nettopp ut av 10. klasse på Tranby skole. Han har vært med på «Inn på tunet» i tre år – alle årene hos Ingeborg og Ole Kristian Sylling på Solberg gård.

Han er veldig fornøyd med å ha vært en del av opplegget.

- Det er veldig fint å komme til gården en skoledag i uken. Jeg treffer nye mennesker og føler jeg utvikler meg. Og jeg slipper å sitte stille på skole og får lov til å holde på med praktisk arbeid på gården. Her klarer jeg å tenke ordentlig. Jeg har lært veldig mye, forteller Sebastian Sagvolden.

Sebastian og Christoffer er svært glade i dyra på gården.

Vil bli bonde

Han trives så godt at han veldig gjerne kunne tenke seg å drive egen gård når han blir voksen.

- Å jobbe på en gård er mye hardt arbeid. Men jeg liker det. Skal du trives her, må du tåle lukten av fjøs, for å si det sånn, smiler 16-åringen.

Opptak hvert halvår

Tilbudet har tre elever i hver gruppe, gjerne elever fra ulike skoler. Hver elev tas inn for et halvt år av gangen, men kan søke seg tilbake.

For mer informasjon om «Inn på tunet» - les denne brosjyren