Har du innspill til barnehagebehovsplanen?

Hvor bør det bygges nye barnehager i Lier? Nå kan alle som ønsker det komme med innspill til barnehagebehovsplanen 2020-2034. Fristen er 10. januar.

I forbindelse med utarbeidelsen av barnehagebehovsplan for Lier 2020 - 2034 vedtok oppvekst-, kultur- og idrettsutvalget i sitt møte 17.11.20 å sende utkastet til barnehagebehovsplan på høring.

Høringen er åpen for alle som vil uttale seg. Den omhandler følgende:

• løsninger knyttet til kapasitetsutfordringer på Liers østside.

• bygging av to nye barnehager i Fjordbyen, en kommunal samlokalisert med ny skole og en privat nær sykehuset.

Om barnehagebehovsplanen og innholdet

Planen går i dybden på rammebetingelser, ulike barnehagetyper, dagens struktur, befolkningsutvikling, forslag til tiltak og økonomi. Den bygger på forutsetninger som er gitt i lov og forskrift. Her vises det til: Lov om barnehager (barnehageloven) 17.06.2005, nr. 64, sist endret 22.06.2018, nr. 85 og 64.

Dagens barnehagesituasjon

Dagens situasjon er kartlagt i alle barnehager og oppsummert kretsvis i vedlagte planforslag. Dette er funnene som er gjort:

• overskudd på plasser nord i kommunen, Tranbyområdet og i Lierbyen.

• noenlunde balanse i Høvik krets .

• underskudd i Gullaug og Heia, samt området Utsikten-Brastad – Reistad. Underskuddet vokser i årene fremover som følge av ytterligere  boligbygging i området.

• det oppstår stort behov for nye plasser som følge av fjordbyutbygging på Lierstranda og Gullaug.

Mulige løsninger

Følgende tiltak foreslås gjennomført i planperioden frem til 2034:
Utvidelse av barnehager på Liers østside – Heia FUS barnehage, Utsikten barnehage, Sprellopp Linnesbakken barnehage og Linnesstranda barnehage (kommunal) utvides med til sammen 10 avdelinger/grupper som i alt gir plass til 141 barn. Alternativt til å utvide Heia FUS barnehage på Lierskogen, vurderes det å bygge en ny barnehage i eller nær Lierskogen sentrum for å fange opp boligbygging lokalt, samt familier fra Utsikten, Bråtan og Reistad. Den gamle SFO-tomta på Lierskogen vurderes som fremtidig barnehagetomt.

I Fjordbyen på Lierstranda bygges det to nye barnehager med plass til i alt 280 barn – en kommunal og samlokalisert med ny skole, en privat nær sykehuset i fjordbyen. På Gullaug bygges det ny barnehage med plass til i alt 105 barn.

De foreslåtte tiltakene er beregnet å dekke etterspørselen etter barnehageplasser i planperioden og utover den. Det foreslås ingen nye tiltak i områder med god dekning.

I handlingsprogrammet 2020-2023 slås det fast at Dambråtan barnehage videreføres for å sikre tilstrekkelig barnehagetilbud i Sylling samtidig som det er krav til innsparing. Mulige løsninger på dette legges frem som egen politisk sak våren 2021 og tas inn i endelig barnehagebehovsplan.

Økonomi

De foreslåtte tiltakene medfører økte årlige utgifter for kommunen. Når alle tiltakene som foreslås er gjennomført i 2034 vil kommunens utgifter til barnehagedrift være økt med mellom 90 og 100 millioner kroner årlig.

Dette fordeler seg slik: Utvidelse av Heia FUS barnehage, Utsikten barnehage, Sprellopp Linnesbakken barnehage og Linnesstranda barnehage (kommunal) med åtte avdelinger/grupper som i alt gir plass til 141 barn. Økt årlig utgift: 23,6 millioner kroner.

To nye barnehager med plass til i alt 280 barn i Fjordbyen på Lierstranda. Økt årlig utgift: 51 millioner kroner. Ny barnehage med plass til i alt 105 barn i Fjordbyen på Gullaug. Økt årlig utgift: 18,5 millioner kroner. (NB: Igangsettingstidspunktet avhenger av fremdriften i boligbygging på halvøya, og kan komme til å skje etter 2034.)

Høringsspørsmål:

1. Bør de foreslåtte utvidelsene i barnehager på Liers østside gjennomføres?

2. Bør det alternativt til utvidelse av Heia FUS barnehage bygges en helt ny barnehage i Lierskogen?

3. Bør det bygges en kommunal barnehage i tilknytning til skole i Fjordbyen og en ikke-kommunal barnehage nær det nye sykehuset?

4. Andre innspill til planen.

Her kan du lese hele forslaget til barnehagebehovsplan 2020-2034

Send innspill innen 10. januar

Svar på høringen sendes: postmottak@lier.kommune.no innen 10. januar 2021.