Møtes for aktivitet og hygge

Hver ukedag og to kvelder i uken møtes personer med demens for å spise sammen, sosialisere og delta i aktiviteter på dagsenteret ved Fosshagen. Det er for tiden ledige plasser ved dagsenteret.

Dagsenteret på Fosshagen dekket tirsdag denne uken bordet med mye god mat - slik de gjør hver dag. Anledningen var imidlertid spesiell, da ordfører Gunn Cecilie Ringdal var invitert.

Midt på langbordet, med eget flagg, fikk ordføreren plass.

At dagsenteret på Fosshagen dekker pent på langbordet er ikke uvanlig. Hit kommer nemlig personer med demens hver dag for å spise, sosialisere og delta i aktiviteter.

– Dette er et viktig tilbud for hjemmeboende i kommunen som kanskje ikke har så stort nettverk, og som sitter hjemme alene og er ensomme. Her finner man samvær og fellesskap, og det gjør at de kan bo hjemme lenger, forteller Luane Sangueza Cortan, avdelingsleder for dagsenteret og rehabilteringsavdelingen på Fosshagen.

Ledige plasser

Dagsenteret for personer med demens har tre avdelinger, og det er plass til om lag 24 personer. Det er åpent hver dag på dagtid, og to kvelder i uken hvor det serveres middag.

– Det kommer personer fra hele Lier. Det er frokost, samvær og aktiviteter som er tilpasset hver enkelt, sier Cortan.

For tiden har de ledige plasser på dagsenteret. Her kan du søke om plass på dagsenteret for personer med demens

Gode tilbakemeldinger

Dette var ikke første gangen ordfører Ringdal spiste frokost hos Fosshagen.

– Hun ville gjerne komme igjen, og det er jo veldig stas for brukerne her, sier Cortan.

Etter frokost ble det delt ut sangtekster, og alle stemte i rundt bordet. Så fikk ordføreren en omvisning på uteområdet som dagsenteret bruker mye.

– Visjonen til Fosshagen er at det skal være et godt sted å være for våre brukere. De skal føle at de har en meningsfull hverdag. Tilbakemeldingene er at de er veldig fornøyde når de drar hjem herfra, avslutter avdelingslederen.