Kan få oppdaterte versjoner av koronavaksinen

Fra uke 38 kan liunger som skal ta oppfriskningsdose få oppdaterte versjon av Pfizer-vaksinen. Vi venter å motta en oppdatert versjon av Moderna-vaksinen i uke 40. De nye vaksinene er utviklet for å beskytte mot omikronvarianten (BA.1) i tillegg til det opprinnelige koronaviruset.

Folkehelseinstituttet presiserer at de oppdaterte vaksinene kun kan brukes til oppfriskningsvaksinering, og ikke til grunnvaksinering.

De opprinnelige vaksinene kan fortsatt brukes til oppfriskingsvaksinering hvis den som skal vaksineres ber spesifikt om dette, og kommunen har denne tilgjengelig.

Vil du vente på oppdaterte vaksiner?

Vi har nå begynt å kalle inn personer i aldersgruppen 65-74 år for dose 4, og vi starter med de eldste i denne gruppen. Vi vaksinerer også personer som ønsker dose 1, 2 eller 3.

Har du time til oppfriskningstime før uke 40, men ønsker å vente for å ta den oppdaterte versjonen av Moderna-vaksinen? Da kan du kontakte oss på e-post: vaksine@lier.kommune.no eller ringe oss på telefonnummer 404 08 423, så setter vi deg opp på en ny time. Telefonen er betjent mandager, torsdager og fredager mellom 09.00-12.00.

Bedre beskyttelse mot omikronvarianten

De kliniske studiene som ligger til grunn for godkjenningen av de nye oppdaterte vaksinene viser at en oppfriskningsdose med disse vaksinene gir minst like god immunrespons (beskyttelse) mot det opprinnelige Wuhan-viruset og bedre immunrespons mot omikron (BA.1) sammenliknet med de opprinnelige vaksinene. De nye vaksinene antas å gi like god beskyttelse mot alvorlig sykdom som de opprinnelige vaksinene, og trolig noe bedre beskyttelse mot å bli smittet.

- Du er ikke garantert å ikke bli smittet med de nye vaksinene, men vi anbefaler likevel å ta vaksine mot korona, sier Charlotte Sogn, assisterende kommuneoverlege i Lier kommune.

Bivirkningene ser ut til å være de samme for de originale vaksinene.