Kan søke om tilskudd til inkludering av barn og unge

Frivillige organisasjoner, private aktører og offentlige instanser kan nå søke om tilskudd for å tilby aktiviteter for barn og unge som av ulike grunner står i fare for å havne i utenforskap. Søknadsfristen er 3. november 2023.

Målet med tilskuddsordningen er å legge til rette for at alle barn og unge skal ha mulighet til mestring og samfunnsdeltakelse. Målgruppen er barn og unge til og med 24 år som av ulike grunner står i fare for å havne i utenforskap.

Tilskuddsordningen i regi av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) skal bidra til utvikling av åpne møteplasser, deltakelse på ferie- og fritidsaktiviteter og fullføring av utdanningsløp.

Søknadsfristen er 3. november 2023.

Her kan du søke om tilskudd til inkludering av barn og unge

Hvem kan søke?

Offentlige instanser, private aktører og frivillige organisasjoner kan søke tilskudd.

Enkeltpersonforetak eller privatpersoner kan ikke søke.

Hva kan det søkes tilskudd til?

Det kan søkes om midler til prosjekter (aktivitetstyper) som støtter opp under tilskuddsordningens mål:

• Kultur-, fritids- og ferieaktivitet
  • Jobbtilbud og veiledning
  • Utstyrssentral
  • Lokal fritidskasse
  • Kultur- og aktivitetskort
  • Aktivitetsguide
  • Los/ungdomslos
  • Åpen møteplass
  • Utprøving av arbeidsmodeller
  • Koordinering av lokalt arbeid for inkludering av målgruppen
  • Annen lokal aktivitet
  • Sentralledd i frivillige organisasjoner – aktivitet i minst fem kommuner.

I flere av aktivitetstypene er det et krav at aktiviteten som tilbys, skal pågå på fritiden. Med fritid mener vi tiden der barn og unge ikke oppholder seg i barnehage og skole - det vil si ettermiddag, kveld, helger og ferier.

Aktivitetene som tilbys skal også ha lave eller ingen kostnader for målgruppen. Der det ikke er mulig å gjennomføre aktiviteten ved å tilby gratis deltakelse for målgruppen, bør kostnadene holdes så lave som mulig.

Her finner du mer informasjon om tilskuddsordningen for inkludering av barn og unge