Kjære liung - kom og ta dose 2!

Det er drøye 1600 liunger som ennå ikke har tatt dose 2. Lier kommune har vaksiner på lager og personell står klare til å sette dem. Så kjære liung, nå trenger vi at du kommer og tar dose 2!

Lier kommune har flere ganger oppfordret liungene til å fremskynde timen for dose 2. Kommunen har nå de vaksinene på lager som skal til for å fullvaksinere de siste innbyggerne over 18 år.

Det er helsemyndighetene som fordeler dosene til kommunene, og de har bestemt at den enkelte innbygger ikke kan velge hvilke vaksinetype de får. Føringen er at kommunene skal fullvaksinere befolkningen så raskt som mulig.

Trygt med kryssvaksinering

Lier kommune og alle andre norske kommuner setter derfor de tilgjengelige vaksinene fortløpende, og på grunn av ujevne leveranser betyr det at en del får en annen vaksinetype som dose 2 sammenlignet med dose 1. Slik kryssvaksinering er trygt.

-  Det å kombinere vaksiner gir like god beskyttelse og medfører ingen større risiko for alvorlige bivirkninger, enn det å få vaksine fra samme produsent, påpeker både kommuneoverlege Ingrid Bjerring og Folkehelseinstituttet.

Nå opplever vi imidlertid at mange liunger ikke møter til avtalt time for dose 2. Fredag 3. september var det 110 personer som ikke møtte opp til timen de hadde ved Lier vaksinesenter.

- Vi antar at dette kan skyldes at mange ikke ønsker kryssvaksinering. Vi opplever også at noen snur i døra på vaksinesenteret fordi de ikke vil ha en annen vaksinetype som dose 2, sier Heidi Kristin Ringstad, prosjektleder av koronavaksinasjonsprogrammet i Lier kommune.

Hun oppfordrer liungene som ennå ikke har tatt dose 2 til å møte til timen de har fått, og takke ja til den vaksinetypen de tilbys.

Lier kommune registrerer også at en del kvier seg for kryssvaksinering fordi noen land skal ha strengere innreisekrav for denne gruppen. Regjeringen jobber med en internasjonal avtale om innreise med kryssvaksinering. Inntil det er på plass er det klare rådet fra helseministeren å ta den vaksine man får tilbud om.

Vaksinering av barn fra 12-15 år

Torsdag 2. september ble det klart at regjeringen anbefaler at barn mellom 12-15 år får én vaksinedose. Lier kommune har derfor via skolene sendt brev til foresatte med informasjon om dette. Denne gruppen får tilbud om vaksine 18. september.