Kjemper mot ugresset på en miljøvennlig måte

Torbjørn Berget tester ut den nye maskinen på rådhusplassen i Lierbyen.
Mannskapet hos park, idrett og friluftsliv i Lier kommune tar i bruk utradisjonelle metoder for å kverke ugresset.

I fjor fikk park, idrett og friluftsliv i Lier kommune midler til å kjøpe inn en maskin som heter Heatweed, som på en naturlig måte tar livet av ugress. Uten bruk av kjemikalier, kun ved hjelp av kokende varmt vann.

Investeringen kostet 340.000 kroner og ble kjøpt inn i fjor høst, men det er først nå i vår og sommer at maskinen er tatt ordentlig i bruk.

Rett under kokepunktet

Det er første sesongen arbeidsgjengen bruker denne Heatweed-maskinen, som ligner veldig på en stor høytrykkspyler.

- Inne i tanken varmes vannet opp til 108 varmegrader, slik at vannet som spyles ut holder 98-99 varmegrader. Altså rett under kokepunktet. Vi spyler så dette glovarme vannet rett inn på røttene til ugresset, og det tar knekken på rotsystemet. Vannet sprenger rett og slett bort rotcellene, forteller Torbjørn Berget  hos park, idrett og friluftsliv i Lier kommune.

SE DEMO AV MASKINEN PÅ DENNE VIDEOEN

Flere behandlinger

. Vi må følge opp med et par behandlinger, men vi slipper å bruke kjemikaler av noe slag når vi gjør dette, sier Christian Opsahl Moe hos park, idrett og friluftsliv i Lier kommune.

Maskinen er den første av sitt slag som testes ut i Lier kommune.

- Vi er spente på å se hvor godt resultatet er over tid. Det er et stort pluss at vi klarer å bekjempe ugress uten kjemikaler, men det tar jo mye lenger tid enn tradisjonell sprøyting. Nå tester vi dette ut på utvalgte steder, så får vi gjør noen erfaringer. Vi lærer noe nytt hver gang vi bruker maskinen, smiler Opsahl Moe.

Varmt vann på nesten 100 grader trykksprøytes ned i rotsystemet til ugresset.