Kommunen etablerer feltklinikk sammen med fastlegene

Tirsdag morgen åpner Lier kommune en luftveisklinikk som skal undersøke personer der det er mistanke om koronasmitte. Det er fastlegene som henviser til feltklinikken.

Den midlertidige luftveisklinikken, som har tilhold i telt på Lier VVAs område på Bilbo utenfor Lierbyen, er operativ fra og med tirsdag morgen, forteller ansvarlig lege for klinikken, Charlotte Sogn. Hun venter de første pasientene inn fra klokken ni.

Tanken at man minimerer spredningen av viruset ved at publikum venter i bilene sine i stedet for inne på et venterom. De vil deretter avgi en blodprøve fra bilen, før de undersøkes av lege. At klinikken settes opp i telt er et annet tiltak som bidrar til mer frisk luft enn et legekontor, som igjen gir dårligere spredningsforhold for viruset.

Sogn presiserer at klinikken er et tilbud for personer der det foreligger en faktisk mistanke om virussmitte:

- For å ikke overbelaste luftveisklinikken, er det fastlegene som i første rekke skal vurdere om pasientene skal sendes til undersøkelse. Deretter blir de tatt imot av sykepleier og lege på feltklinikken.

Feltklinikken Bilbo.jpgAnsvarlig lege for beredskapsklinikken, Charlotte Sogn, og ordfører Gunn Cecilie Ringdal berømmer alle bidragsyterne (foto: Hans-Petter Bjørkli Tryggvason).

Ordfører Gunn Cecilie Ringdal, som var tilstede under oppriggingen mandag formiddag, berømmer alle bidragsyterne som jobber for å ha klinikken klar til tirsdag morgen:

- Jeg er stolt av alle ansatte i Lier kommune som nå samarbeider for å finne helt nye løsninger. For oss er det viktig at vi fortsatt bruker alles fagkompetanse som grunnlag for å gi god kvalitet.

Tror du at du kan være smittet?

Hvis du mistenker at du kan være smittet av koronaviruset, skal du ta kontakt med fastlegen din på telefon. Fastlegen vurderer om du skal i hjemmekarantene og om det er behov for testing. Utenom fastlegens åpningstid skal du kontakte legevakten. Legevakten i Drammen har opprettet et eget døgnåpent telefonnummer: 32 25 41 78.

Informasjonstelefoner

Skulle du ha andre spørsmål om koronavirus har Helsedirektoratet et eget telefonnummer på 815 55 015. Legevakten i Drammen har også et eget informasjonsnummer: 32 26 56 04. Du kan også sende kommunen en e-post på korona@lier.kommune.no.