Kommunens budsjettplan blant landets beste

Rådmann Bente Gravdal er fornøyd med at Lier kommunes første digitale budsjettforslag ble godt mottatt.
Lier kommune var med helt mot slutten i konkurransen om å ha landets beste kommunale økonomiplan.

-Dette var første gang vi lagde en digital versjon av budsjettforslaget. Det gjør det ekstra gledelig å være med helt mot slutten i en slik konkurranse, sier rådmann Bente Gravdal. Hun legger til at alle som har vært med på den intensive prosessen det var å produsere forslaget kan være stolte av jobben som er gjort.

I konkurransen var Liers handlingsprogram blant de 18 nominerte til finaleheatet, men gikk dessverre ikke videre til topp tre-finalen. Det gjorde derimot Karmøy, Bergen og Kongsvinger, og førstnevnte gikk seirende ut fra finalen. Evalueringen som ligger til grunn for prisen, gjøres ut fra et sett kriterier knyttet til økonomisk kontroll, effektivitet, målstyring og enkelhet.

Kåringen skjer i samarbeid mellom Agenda Kaupang og Framsikt. De har i tre år samarbeidet om å kartlegge hvordan kommunene produserer og ikke minst bruker planene som styringsverktøy.

Prioriteringer

Administrasjonens forslag til handlingsprogram 2020-2023 ble lagt frem 31. oktober. Forslaget viser hvordan rådmannen og hennes kommunalsjefer ønsker å prioritere og jobbe fremover for å nå de strategiske målene i den nye kommuneplanen.

Forslaget ble behandlet av kommunestyret den 17. desember.

Blant de best illustrerte

Lier kommune var på pallen i kategorien best illustrerte økonomiplan. Her trakk Kristiansand det lengste strået, men kommunen er svært fornøyd med å havne på topp tre.

Juryen la vekt på følgende kriterier:

• gode bilder som er relevante for tematikken og gir et godt helhetsinntrykk.
  • At bilder og andre visuelle element har tilhørighet til kommunen.
  • Bruk av video som får fram de viktigste satsingene, uten å være for lang, og med gode undertekster.
  • Samt bruk av andre visuelle virkemidler.

Handlingsprogrammet på 3 minutter

I forbindelse med presentasjonen av rådmannens forslag den 31. oktober ble det laget en video. Her presenterer rådmannen og kommunalsjefene noen høydepunkter.