Koronakrisen gir avløpstrøbbel

Avløpsanleggene i Lier kommune opplever nå store utfordringer med økt mengde våtservietter, Q-tips og annet søppel i avløpsvannet.

I en allerede krevende situasjon er driftsstopp i kloakken utfordrende for en allerede hektisk hverdag i driftsavdelingen i Lier vei, vann og avløp KF.

- De som jobber med avløpsvannet ber om litt hjelp på veien. De hadde satt stor pris på om alle også var ekstra oppmerksomme på hva som puttes i do og oppvaskkummer i disse hjemmekontor-dager, sier Hermann Schøttke, leder av driftsavdelingen Lier vei vann og avløp KF.

Trussel  utsatt infrastruktur og miljø

Q-tips, våtservietter, filler og annet søppel, som havner i do, er et stort problem til vanlig, og er den desidert største årsaken til pumpestopp.

- Under dagens spesielle omstendigheter så registrerer vi nå en betydelig økning av dette og annet søppel inn til pumpestasjoner og renseanlegg, forklarer Schøttke.

Kun tre ting skal i do

Dette gir avløpsanleggene store ekstrakostnader og mye merarbeid fordi søppelet pakker seg sammen og stopper pumpene.

-  Vår jobb er å holde avløpsanleggene i gang og sørge for sikker håndtering av avløpsvannet, og så må kommunens innbyggere sørge for å kaste søppel i søppelbøtta og fett og matrester i organisk avfall.

– Sammen skal vi løse også denne utfordringen. For budskapet er enkelt: Bæsj, tiss og dopapir er det eneste som skal i do, sier Hermann Schøttke, som for øvrig viser til nettstedet Doguiden.no for mer informasjon.