Lier først ute med nettvettsamarbeid

Fornøyd med godt samarbeid (f.v.): Pål Sørensen, Åsmund Gravdal, Tone Fleischer, Sveinung Nesheim, Kristin Eggum Ege, Kari-Ann Dale, Gunn Cecilie Ringdal
Barn og unge i skolealder, lærere og foresatte i Lier har fått bedre digital dømmekraft gjennom et samarbeidsprosjekt mellom en ideell stiftelse, lokalt næringsliv, politiet og kommunen. Tilbakemeldingene har vært svært positive.

Lier kommune, den ideelle stiftelsen Barnevakten, IT-selskapet Easify (nå Advania) og politiet har gjennom et godt samarbeid økt den digitale kompetansen hos elever, foresatte og lærere.

- Samarbeidet vi har her i Lier er unikt. Vi tror på dette at man som samfunn må dra sammen for å løfte tematikken rundt barn og unges mediebruk, sier Sveinung Nesheim fra stiftelsen Barnevakten.

I samarbeidet har Barnevakten bidratt med foredrag til foresatte om digital dømmekraft og nettvett på samtlige lierskoler. I tillegg har de utviklet egne lærerkurs i hvordan læreren kan planlegge og gjennomføre en systematisk nettvett-undervisning. Dette har alle lærerne i Lier deltatt på - og takket være samarbeidet i Lier kan nå andre lærere i Norge også få mulighet til å arrangere slike kurs på sine skoler.

Lærte mer om mediebruk

Samarbeidsprosjektet startet i 2019 som et pilotprosjekt. Testing i forkant og etter endt pilotperiode viste at tiltakene ga foresatte mer kunnskap om mediebruk og hvordan de selv kan være aktive og involverte foresatte.

Siden 2021 har prosjektet vært i en driftsfase, og tilbakemeldingene er veldig positive.

- I samtale med elever har flere sagt at det beste deres foresatte lærte på foredraget var at ikke alt på nett var «fy fy». Flere har sagt at de er positivt overrasket over at de foresatte plutselig var interessert i hva de spilte og drev med på nettet, forteller Kristin Eggum Ege, rektor på Hegg skole.

Hun forteller også at lærerne og de foresatte er svært fornøyd med opplegget.

Gleder og utfordringer

Økt kunnskap om sosiale medier og internett gjør det lettere for barn og voksne å snakke sammen om livet på nett – både om det som er bra og det som ikke er så bra. Det gir også elevene i barneskolen og ungdomsskolen viktig forståelse av gledene og utfordringene med bruk av digitale kanaler.

- FNs barnekonvensjon sier at barn og unge har rett til å bruke mediene, ytre seg der og motta ytringer. Samtidig har de rett på beskyttelse mot informasjon som kan skade dem. Det er den utfordringen vi som samfunn står i til enhver tid, sier Sveinung Nesheim.

Skjermtid, aldersgrenser, sosiale medier og gaming, nettmobbing, deling og egeneksponering var noen av temaene Barnevakten tok opp i foredragene i lierskolen.

- Vi samarbeider tett med politiet og mener at vi spiller hverandre gode. Vår visjon er at barn og unge skal kunne bruke mediene og nettet på en trygg og bevisst måte, sier Nesheim.

Politikontakt Pål Sørensen setter pris på samarbeidet med kommunen, lokalt næringsliv og Barnevakten.

- Nettkriminalitet er en kjempeutfordring i dagens samfunn. Derfor er det utrolig viktig at vi tar det på alvor, og kommer inn fra tidlig alder med læring og økning av digital dømmekraft. Barnevakten bidrar med kompetanse det virkelig er behov for.

Ønske om videre samarbeid

Planleggingen for hvordan modellen kan bli et langsiktig forebyggende tiltak i kommunen er nå i gang. Ønsket er å utvide tilbudet ytterligere.

- Det er flere barnehager som er positive til å teste ut et lignende samarbeid som det vi har hatt på skolene, så det håper vi at vi får til. Behovet er der, sier Tone Fleischer, rådgiver oppvekst i Lier kommune.