Mange arrangementer for psykisk helse i oktober

Årets kampanje for Verdensdagen for psykisk helse oppfordrer til å gjøre våre viktigste møteplasser mer inkluderende. Her er en oversikt over markeringene i Lier kommune.

En av fem i Norge opplever diskriminering på bakgrunn av sykdom, kjønn, alder, etnisk opprinnelse eller seksuell identitet. Er arbeidslivet, skolen, idrettslaget, nabolaget og vennegjengen blitt arenaer kun for de som passer inn i malen? Sosial støtte kan redde liv, særlig i urolige tider. Vi har alle et ansvar for å lage plass til flere.

Det er dette som er årets tema under Verdensdagen for psykisk helse 10. oktober 2023: Vi trenger å høre til.

Verdensdagen for psykisk helse er en nasjonal befolkningskampanje om psykisk folkehelse som markeres fra uke 39-42 hvert år.

Her kan du lese mer om Verdensdagen for psykisk helse

Flere arrangementer

I den forbindelse arrangerer Lier kommune flere markeringer i oktober. Det er allerede gjennomført markering av dagen for 9. trinn på ungdomsskolene i Lier.

Arrangementene er samarbeid mellom Norske kvinners sanitetsforening, Bua Lier, Lier kulturscene, Lier frivilligsentral og Lier frisklivssentral.

Markeringer på Liers videregående skoler
Tilbud til Lier videregående skole, St.Hallvard videregående skole og Briskeby videregående skole.

9. oktober
«Helseforum med diakon på Haskoll» kl. 13:00-14:00
Arrangør: Haskoll aktivitetssenter og Psykisk helse i Lier

10. oktober
«Åpen dag hos Lier frisklivssentral» kl. 09:30-13:30
Velkommen innom oss på Fosshagen ressurssenter!

11. oktober
«Digital sikkerhet …i en usikker tid» Lier kulturscene kl. 18:00
Foredrag med fagdirektør Roar Thon fra Nasjonal sikkerhetsmyndighet.
Arrangør: Lier frivillighetssentral
Her kan du lese mer om foredraget