Mange i karantene etter smitte i russemiljøet

I løpet av helgen 21.- 23. mai er det 11 nye smittede i Lier. En stor andel av de smittede er russ eller personer som har festet med russen. Dette har ført til at ca. 180 personer er karantenesatt gjennom helgen.

De som er satt i karantene er både russ, medelever, lærere, familiemedlemmer og øvrige nærkontakter.

Koronasmitten i russemiljøet knyttes til festaktivitet på og etter 17. mai, der både russ og andre festdeltakere har vært sammen.

- Det er en utfordring at russen har stor kontaktflate, og smittetilfellene berører flere ulike russegrupperinger på tvers av kommunegrensene, sier assisterende kommuneoverlege Marthe Berge Rekve.

Hun sier at russen i Lier samarbeider godt rundt smittesporingen, men at det er en omfattende og krevende oppgave å spore russens nærkontakter fordi mange har deltatt på en rekke sosiale samlinger i løpet av en kort tidsperiode.

- Vi mistenker at russen er smittet av den britiske varianten av koronaviruset, som smitter lettere. Det innebærer at man kan smitte mange uten selv å ha sterke symptomer, og i verste fall smitte eldre generasjoner som får sterkere symptomer og har høyere risiko for et mer alvorlig forløp av sykdommen, sier Berge Rekve.

Smittesituasjonen i Lier er stabil sammenlignet med foregående uker, men det er økende smitte blant ungdom og unge voksne som følge av smitten blant russ og festdeltakere som har vært sammen med russen.

- Nå er det viktig at den enkelte familie snakker sammen om hvor mange det er greit å være sammen med, og at alle forholder seg til karanteneregler dersom man blir satt i karantene. Det er svært viktig å teste seg selv med milde symptomer, sier Marthe Berge Rekve.

Lier kommune har oppskalert testkapasiteten gjennom pinsehelgen.

-  Vi jobber nå med å få på plass et eget testtilbud til russen. Informasjon om dette vil komme i løpet av de nærmeste dagene. Inntil dette er på plass har vi god testkapasitet på hverdagene. Vi anbefaler alle som har symptomer, eller mistenker at de har vært nærkontakt til en koronasmittet, å booke time via nettsiden vår, sier Marthe Berge Rekve.

Smittetallene for helgen 21. - 23. mai:

Fredag 21. mai:
6 nye smittede. 5 er nærkontakter til kjente smittetilfeller. En person er trolig smittet via skole i annen kommune.

Blant de smittede er en elev ved 10. trinn på Lierbyen skole. Eleven var ikke på skolen i smitteførende periode, og det utløser derfor ikke karantene for andre elever eller ansatte.

Tre elever tilknyttet St. Hallvard videregående er smittet. To klasser på 3. trinn ved skolen er satt i karantene. De berørte er informert via skolen.

En av de smittede er elev på 2. trinn ved Lier videregående skole, men klassen er allerede karantenesatt. Karantenetiden er forlenget, og de berørte er informert via skolen.

Lørdag 22. mai:
4 smittede. Alle er nærkontakter til tidligere kjente smittetilfeller.

En av de smittede er ansatt ved avlastningstilbudet ved barneboligen på Eikenga. Berørte beboere og ansatte er karantenesatt og testet. Familiene har fått informasjon fra institusjonen.

Søndag 23. mai:
1 smittet. Personen er nærkontakt til kjent smittetilfelle. Den smittede er elev ved 2. trinn ved St. Hallvard videregående. Dette har utløst karantene og ventekarantene for enkelte medelever. De berørte er informert av skolen.