Matcher bønder med ledig arbeidskraft

Bekymret: Knut-Andreas Malmberg og Ragne Helene Ravnsborg ved Gilhus gård.
I disse dager har landbruket i Lier utfordringer med å få tak i nok sesongarbeidere. Nå matcher NAV bønder med arbeidsledige, permitterte og studenter.

Bøndene i Lier er betydelige produsenter av mat til det norske markedet. Men koronakrisen har ført til at mange utenlandske sesongarbeidere ikke får reist til Lier for å jobbe.

På Gilhus gård har ekteparet Ragne Helene Ravnsborg og Knut-Andreas Malmberg behov for 25 arbeidere mot sommeren. På gården produseres blant annet brokkoli, blomkål, squash, kinakål, beter og stangselleri.

- Vi er bekymret for om vi får tak i nok folk i år, sier Ragne Helene Ravnsborg.

Nå er NAV, kommunen, landbrukskontoret og Norges Bondelag i tett dialog for å møte Lier-bøndenes behov.

- Grønne Lier er kjent for innovative bønder med stor produksjon av grønnsaker, bær og frukt. I krisetider er det viktig å holde matproduksjonen i grønne Lier oppe, det er også viktig for store deler av landet. Derfor må vi bidra til at landbruket får nok arbeidskraft, sier ordfører Gunn Cecilie Ringdal.

Søker etter arbeidstakere

På nettsiden arbeidsplassen.no kan landbruksnæringen og andre bransjer som har behov for særlig viktig kompetanse søke etter arbeidstakere. Her kan også arbeidsledige, permitterte og studenter registrere seg med CV og jobbprofil.

- I disse tider kan vi ikke samle mange mennesker eller arrangere jobbmesser. Derfor er denne nettsiden det beste stedet å matche dem som har et behov for arbeidskraft og de som ønsker å jobbe, sier Jan Kåre Melsæther, leder av NAV Lier.

Søkeord

Han oppfordrer alle som registrerer seg som arbeidstakere til å legge inn søkeord.

- De som ønsker å jobbe i landbruket kan for eksempel legge inn søkeordet «gårdsdrift» i sin jobbprofil, sier Melsæther.

Registreringsskjema

Landbrukskontoret i Lier har lagt ut et registreringsskjema på sin nettside der bønder kan melde inn behov for sesongarbeidere. Utfylt skjema skal sendes på e-post til: mfj@lier.kommune.no

- NAV vil gjøre sitt beste for å møte deres behov for arbeidskraft og søke etter kandidater, men det vil ikke være nok. Hver enkelt bonde må også søke selv. Og da anbefaler vi på det sterkeste å bruke arbeidsplassen.no, sier landbrukssjef Marit Helene Fjelltun.