Mester Grønn i Lier er første kjede i Norge som blir Miljøfyrtårn-sertifisert etter en ny ordning for store virksomheter og kjeder.

Fra venstre: Ann-Kristin Ytreberg, Gunn Cecilie Ringdal, Erling og Ola Ølstad.

Tirsdag 14. november mottok Mester Grønn beviset på at hele virksomheten, det vil si 119 butikker med over 1400 ansatte, er Miljøfyrtårn-sertifisert.

Lier-ordfører Gunn Cecilie Ringdal tok turen til hovedkontoret til kjeden, som ligger et steinkast unna Liertoppen kjøpesenter. Der delte ut hun Miljøfyrtårn-sertifikat både til kjeden, men også til butikken på Liertoppen.

- Fotavtrykk i naturen

Administrerende direktør i Mester Grønn, Erling Ølstad, var stolt over å endelig kunne få det håndfaste beviset i hus.

– I Mester Grønn ønsker vi å være vårt samfunnsansvar bevisst. Vi mener at både virksomheter og individer må gjøre det de kan for å sette et så lite fotavtrykk i naturen som mulig. En av vår tids store miljøutfordringer er avfall og ikke-bærekraftig bruk av ressurser. Avfall på avveie ødelegger naturen rundt oss, og naturressursene spises opp. Vi ønsker å ta de miljøvennlige valgene, fordi vi som selger en bit av naturen, har et ekstra ansvar for å ta vare på den, sier Erling Ølstad.

Miljøansvarlig i Mester Grønn, Henrik Jagland, fulgte opp:

– Vi er svært stolte over å kunne skilte med at hele virksomheten er Miljøfyrtårn-sertifisert. Vi tror at det å være sertifisert som Miljøfyrtårn vil være en absolutt nødvendighet for å drive forretninger i fremtiden, mener Jagland.

Første kjede med ny sertifiseringsordning

For noen år tilbake startet Mester Grønn et samarbeid med Miljøfyrtårn som har resultert i en helt ny sertifiseringsordning for store virksomheter og kjeder. Målet var å lage en bærekraftig sertifiseringsordning som større virksomheter kan binde seg til, både økonomisk og organisatorisk. Denne ordningen er nå lansert. Mester Grønn er første kjede i landet som blir sertifisert etter denne ordningen.

Daglig leder i Stiftelsen Miljøfyrtårn, Ann-Kristin Ytreberg, er imponert over holdningene og engasjementet til kjeden.

– Vi gratulerer Mester Grønn med Miljøfyrtårn-sertifisering av hele selskapet. Innsatsen som er lagt ned for å ta et helhetlig miljøansvar er imponerende, sier hun under sertifikattildelingen.