Mistanke om omikron-smitte i Lier

Det er mistanke om at en ansatt ved Nordal skole, som testet positivt for korona i helgen, er smittet med omikron-varianten. Elever og ansatte ved skolen, samt kolleger i Lier kommune som har vært nærkontakter på en jobbsamling, blir nå bedt om å teste seg med PCR-test. Det vil derfor være stort trykk på testsenteret i dag.

Lier kommune har fått tilbakemelding fra laboratoriet om at hurtigscreening av den positive prøven utelukker delta-varianten.

- Derfor mistenkes omikron-varianten. Det blir nå gjort en full sekvensering av prøven. Det tar ca. en uke, og i mellomtiden setter vi inn tiltak. Alle som har vært nærkontakter til den smittede skal ta PCR-test, og de skal være i ventekarantene inntil de får beskjed om at testen er negativ, sier kommuneoverlege Ingrid Bjerring (t.h.) og assisterende kommuneoverlege Charlotte Sogn.

Det betyr at alle elever og ansatte ved Nordal skole er i ventekarantene og skal teste seg på kommunens testklinikk. Det gjelder også for 170 kolleger i Lier kommune som var samlet på et jobbarrangemenet i forrige uke.

- Dette betyr at svært mange nå skal testes med PCR-test. Det gir et stort trykk på testklinikken vår, og timelistene for tirsdagen er fulle. Vi jobber med å åpne for flere timer i dag, men vi ber pent om at de involverte er tålmodige. Vi skal sørge for at de får testet seg, sier Bjerring.

Som følge av smittesituasjonen blir dagens kommunestyremøte gjennomført som et digitalt møte.

Status korona i Lier per 6. desember 2021

36 nye smittede. Av 17 tilfeller som er sporet har 3 ukjent smittevei*

*Smittesporingsenheten i Lier kommune fikk i går inn så mange smittetilfeller at ikke alle tilfellene er sporet ferdig. Rapporten inneholder derfor kun totalt antall smittede, friskmeldte og antall døde siden pandemien startet, samt antall smittede per 7. desember og fordeling mellom kjønn blant de smittede.

Blant de smittede er:

• To elever ved Lierbyen skole

• En elev ved Heia skole

• To elever ved Sylling skole

• En elev ved Hallingstad skole

• To elever ved Heia skole

• En ansatt ved Heia skole

Oppsummering av smittesituasjonen i Lier:

• Totalt antall smittede i Lier siden mars 2020: 1870
  • Friskmeldte i samme periode: 1794
  • Antall døde i samme periode: 7
  • Smittede per 7. desember 2021: 68
  • Ingen er langt inn på sykehus.
  • Av de smittede er 27 kvinner og 41 menn.