Nå har ansatte ved Høvik skole fått egne sykkelskap

Med midler fra Buskerudbyen har nå de ansatte ved Høvik skole tilgang på ti trygge sykkelskap. Skapene åpnes med en app.

Sykkelskapene er satt opp som et tiltak for at flere lærere kan sykle til skolen og samtidig ha et trygt sted å sette fra seg sykkelen. Sykkelen er også det enkleste og mest miljøvennlige transportmiddelet for mange av de ansatte, og det var behov for flere sykkelplasser ved skolen.

- Jeg synes det er et godt tiltak. Veldig bra å kunne parkere sykkelen trygt inne. Samtidig bra at det er forbeholdt ansatte, slik at man kan regne med at det er ledig sykkelparkering for de som jobber her, sier Are Sofienlund, ansatt ved Høvik Skole.

Are har jobbet ved skolen siden 2018. Med trygg sykkelparkering på plass, forbeholdt de ansatte, er det lettere å velge sykkel til jobb. Are får tilgang til sykkelskapet fra appen SafeBikely. Her kan han også henge fra hjelm, sekk og annet utstyr.

Sykkelskapene ved Høvik skole er såkalte smarte sykkelskap som låses opp via appen SafeBikely. I appen får du full oversikt over alle tilgjengelige sykkelskap i området, med unntak av de som er reservert for ansatte ved skolen. Via appen kan du booke og administrere sykkelskapene.

Satsning på trygg sykkelparkering

Lier kommune har fra før av utplassert 20 smarte sykkelskap i Lierbyen. De er offentlig tilgjengelige og gratis å bruke. Det som skiller de ti sykkelskapene ved Høvik skole fra de andre, er at de kun er tilgjengelige for de ansatte ved Høvik skole.

Det er midler fra Buskerudbyen som har gjort at det har vært mulig å sette opp de smarte sykkelskapene i Lier.

- Med flere lokasjoner for trygg sykkelparkering står kommunen enda bedre rustet til å tilby innbyggerne gode parkeringsmuligheter, slik at kanskje enda flere velger sykkelen fremfor annet fremkomstmiddel, sier klimarådgiver Ingebjørg Tofte i Lier kommune.

Har du innspill til et sted det er behov for sykkelparkering, enten det er smarte sykkelskap, flere sykkelparkeringer, sykkelparkering under tak eller annet, så oppfordres du til å sende inn tips til postmottak@lier.kommune.no. Dette er en fin mulighet for at flere virksomheter og steder i Lier får tilgang på flere sykkelparkeringer.