Hopp til innhold

Søk om støtte fra kommunalt næringsfond

Koronautbruddet har gitt utfordringer for næringslivet. Lier og Drammen samarbeider nå om et kommunalt næringsfond for å legge til rette for utvikling, lønnsomhet og arbeidsplasser.

Regjeringen har i krisepakke 3 for 2020 avsatt totalt 600 millioner kroner til kommunale næringsfond. Viken fylkeskommune har fått tildelt 61.400.000 kroner til fordeling på kommunene. Pengene skal sette kommunene i stand til å legge til rette for økt aktivitet, sysselsetting og verdiskaping basert på lokale utfordringer, behov og potensial.

Drammen og Lier har gått sammen i et regionalt samarbeid for å legge til rette for tiltak som har effekt for vekst, utvikling, lønnsomhet og arbeidsplasser på tvers av kommunegrenser. De to kommunene har til sammen blitt tildelt 4 millioner kroner til et kommunalt næringsfond (2,6 millioner til Drammen og 1,4 millioner til Lier).

Hvem kan søke støtte?

Målgruppen er bedrifter, etablerere og næringsaktører. Med næringsaktør menes en aktør som tilrettelegger for og/eller gir støtte til næringsutvikling. Kommunene kan unntaksvis tildele midler til egne tiltak som oppfyller formålet.

Hvordan søke støtte?

Søknad sendes elektronisk. Søknadsskjema ligger på www.regionalforvaltning.no

Samlet tilskudd fra næringsfondet skal som hovedregel ikke overstige 50 prosent av prosjektets kapitalbehov, og aldri overstige 75 prosent. Dette vil bli vurdert i hvert enkelt tilfelle. Regler om bagatellmessig støtte gjelder. Dette innebærer at en aktør kan få inntil 200.000 Euro i samlet støtte fra offentlig aktør over en periode på 3 år. Det er søker selv som står ansvarlig for å ikke komme i brudd med dette.

Søknadsfrist

Søknadsfristen er 25. oktober 2020.

Prioriteringer for utlysningen

I vurderingen av søknadene vil det bli lagt særlig vekt på:

  • I hvor stor grad tiltaket fremmer økt aktivitet, sysselsetting og varig verdiskaping basert på lokale utfordringer, behov og potensial.
  • I hvor stor grad bedriftsrettede tiltak, tilskudd til etablerere og andre næringsrettede tiltak antas å motvirke negative virkninger av koronautbruddet. 
  • Hvor raskt tiltaket kan settes i gang.
  • I hvilken grad tiltaket bidrar til flere arbeidsplasser. 
  • I hvor stor grad prosjekter kan bidra til samarbeid mellom partnere, og dermed stimulere til strategiske samarbeid/allianser.
  • I hvor stor grad innsatsen bidrar til å styrke digitalisering, sirkulærøkonomi og det grønne skiftet i næringslivet.
  • I hvor stor grad tiltaket skaper effekter for næringslivet og arbeidsplasser i hele regionen.  

For ytterligere informasjon om ordningen, se også Midlertidig forskrift om tilskudd til kommunale næringsfond som følge av covid-19-utbruddet 

Offentlighet

Opplysninger som oppgis i søknaden vil i utgangspunktet være offentlige etter offentlighetsloven. Dersom du ønsker å oppgi opplysninger som kan være taushetsbelagte eller omtaler konkurransemessige forhold, anbefaler vi å laste disse opp i form av vedlegg til søknaden og samtidig be om at kommunen unntar opplysningene fra offentlighet.

Rapportering og utbetaling

Normalt utbetales tilskuddet når tiltaket er gjennomført, men det kan også utbetales etter hvert som mottakeren dokumenterer framdrift i tiltaket. Er det nødvendig for at prosjektet skal komme i gang, kan inntil 15 prosent av tilskuddet utbetales ved oppstarten av tiltaket. Tilskuddsmottakere skal rapportere og be om utbetaling i henhold til rapporteringskrav i departementets elektroniske forvaltningsportal: regionalforvaltning.no

Tilsagnet vil kunne falle bort helt eller delvis eller bli krevd tilbakebetalt dersom støttemottaker endrer prosjektet som lå til grunn for tilsagnet uten å søke forvalter av fondet om denne endringen, og får en skriftlig bekreftelse på dette.  Tilskuddsmottaker skal sende inn en sluttrapport og et regnskap for prosjektet, satt opp etter samme oppstilling som budsjettet.  

Kontaktpersoner

Kjartan Askim, samfunnsplanlegger i Lier kommune.
E-post: kjartan.askim@lier.kommune.no
Telefon: 975 13 103

Berit Bakkane, næringsrådgiver i Drammen kommune.
E-post: berit.bakkane@drammen.kommune.no
Telefon: 934 87 173