Ny leder for NAV Lier

Arnt Ove Bjørkum er ansatt som ny leder for NAV Lier. Han er på plass på NAV-kontoret på Tranby før sommerferien.

Lier kommune og NAV Vest-Viken har nå avsluttet prosessen med å tilsette ny NAV-leder i Lier.

– Det var svært mange gode søkere, og Arnt Ove Bjørkum har nå takket ja til stillingen, forteller direktør for NAV Vest-Viken, Inger Anne Speilberg.

Oppstartsdatoen er ikke helt avklart. Men Arnt Ove Bjørkum er på plass på NAV-kontoret i Lier før sommerferien.

Leder i NAV siden 2009

Bjørkum er i dag avdelingsleder i NAV Søndre Nordstrand i Oslo. Han har variert jobberfaring og utdanning fra både helse og ledelse. Han har vært leder i NAV siden 2009.

– Arnt beskrives som en svært utviklingsorientert, trygg og tilstedeværende leder som er glad i folka sine. Han bemerket seg som en som har mye erfaring om NAV, og stort engasjement for både medarbeidere og gode tjenester til brukere, sier Speilberg.

Når har hun forventninger til at han sørger for videre utvikling av et godt kontor i Lier.

– Spesielt viktig er utvikling av partnerskapet med kommunen, og at han sørger for fortsatt innovasjon, forbedring og læring, som Lier er kjent for.

En coachende lederstil

– Jeg har fått vite at NAV Lier er et kontor med søkelys på utvikling og innovasjon. Jeg ser frem til å lære, og bli en del av dette arbeidet, sier Arnt Ove Bjørkum. Han har helse- og sosialfaglig grunnutdanning, og videreutdanning innen spesialpedagogikk, terapi og ledelse.

Han forteller at han er opptatt av mennesker, og hvordan mennesker har det i eget liv.

– Min bakgrunn har gitt meg muligheten til å få innsyn i, og aktivt ta del i livets mange stadier – være en samtalepartner. Jeg har fått mulighet til å bidra i endring, utvikling og mestring. Jeg er opptatt av å få mennesker til å se egne muligheter, våge å ta de mulighetene som kommer og være trygg i endringen mulighetene gir, forklarer Bjørkum.

Han har stort fokus på relasjonsledelse, med en coachende lederstil.

– Jeg vil legge til rette for at alle ansatte får mulighet til egenutvikling, samtidig som vi får et tydelig og godt eierskap til målene vi setter oss sammen. Et godt medarbeiderskap fungerer mest effektivt når selvledelse og tillit står tydelig frem i organisasjonen.

Gleder seg til ny innsikt

Hva ser du spesielt frem til med jobben?

– Å bli kjent med alle ansatte og med NAV Lier. Etter å ha jobbet mange år på samme NAV-kontor i Oslo, ser jeg frem til å få innsikt i andre måter å løse felles utfordringer på, sier Bjørkum.