Nytt tilbud skal gjøre eldre sterke og stødige

Grethe-Lill Vilhelmshaugen er blant fysioterapeutene i Lier kommune som har sertifisert frivillige gruppeinstruktører.
Sterk og stødig er et gruppetreningstilbud for eldre i norske kommuner. Nå har treningene startet opp i Lier.

Kjenner du noen eldre som begynner å føle seg litt ustø, eller merker at beina ikke er så sterke lenger? Kanskje kan Sterk og stødig være noe for dem.

-Forskning viser at det nytter å trene styrke for å forebygge fall og fallskader. Styrke- og balansetrening er det som har vist seg å ha best effekt, sier fysioterapaut Grethe-Lill Vilhelmshaugen i Lier kommune.

Treningene foregår torsdager på Engersand Forsamlingslokale. Fra uke 39 starter de også opp i Lierbyen satsjonsbygg.

Har kurset og sertifisert frivillige

Det nye gruppetilbudet er et samarbeid mellom kommunen og frivillige.

De frivillige har gjennomført et kurs hvor de har blitt sertifisert som instruktører. Fysioterapeuter i kommunen fungerer som veiledere for de frivillige.

-Mange kommuner i Norge har satt i gang med dette, og det har vist seg å være et populært tilbud som mange har hatt nytte og glede av, sier Vilhelmshaugen.

Økt behov

Hun forteller at kommunen starter opp med dette etter å ha sett et økt behov for treningsgrupper for eldre.

-Å samarbeide med frivillige er en fin måte å møte dette behovet på. Det oppleves som positivt både for de frivillige og de som deltar i gruppene, forteller hun.

Vilhelmshaugen håper hun vil se mange eldre på gruppetimene. I tillegg trenger kommunen flere frivillige.

- Ta gjerne kontakt dersom du ønsker du å bidra til at Lier kommunes seniorer blir Sterkere og Stødigere. De frivillige vil få instruktørkurs gjennom kommunen og blir sertifisert som Sterk og Stødig instruktør. Kanskje det er nettopp deg vi er på utkikk etter, sier Vilhelmshaugen.

Mer informasjon:

Sterk og stødig er et tilbud til seniorer 65+ som trenger å trene balanse og styrke beina.

Kommunen har gjennomført kurs med 4 frivillige og starter opp med følgende grupper:

• Engersand Forsamlingslokale, torsdager 09.30-10.30 (oppstart uke 36)
  • Lierbyen stasjonsbygg – Perrongen, torsdager 11.00-12.00 (oppstart uke 39)

For påmelding, ta kontakt med Fosshagen ressurssenter tlf 32225900 eller send mail til grethe-lill.vilhelmshaugen@lier.kommune.no

eller bare ta en tur innom!

Målgruppen for «Sterk og stødig» er hjemmeboende eldre med begynnende funksjonssvikt og ustøhet, som går uten hjelpemidler innendørs og fortsatt klarer seg godt i eget hjem uten særlig bistand fra kommunen.