Øker testkapasiteten etter flere nye smittede

I helgen ble det påvist 12 nye koronasmittede i Lier. Smittekjeden for flere av smittetilfellene er ikke klarlagt. - Det er viktig at vi i tiden fremover er sammen med så få som mulig, og at vi tar vare på hverandre, sier ordfører Gunn Cecilie Ringdal.

Av de 12 nye smittede er fire ansatt ved Liertun sykehjem (tre av dem bor i Lier), tre beboere ved Liertun og en ansatt ved Espira Eikenga barnehage.

Smittekjeden for de nye smittetilfellene på Liertun er ikke klarlagt, og vi har ikke sikker kjennskap til hvordan smitten kom inn i sykehjemmet.

- Det betyr at det er smitte i lokalsamfunnet som ikke er kartlagt. Vi forventer å avdekke flere tilfeller i løpet av de nærmeste dagene, sier kommuneoverlege Ingrid Bjerring.

Lier kommune har nå økt testkapasitet ved luftsveisklinikken, og er nå på et nivå hvor vi kan teste fem prosent av Liers befolkning i uken. Vi har også økt kapasiteten på smittesporing.

Digitalt kommunestyremøte

En avgjørende faktor for smitte er kontakt over tid. Dette gjelder også selv om vi overholder regelen om en meter avstand.

Etter anbefaling fra kommuneoverlegen blir tirsdagens kommunestyremøte derfor gjennomført som et digitalt møte. Møtet streames, og innbyggerne og andre interesserte kan følge møtet direkte via våre nettsider.

- Nå er vi i en fase med stigende smitte og ukjent smittekjede. Derfor er det viktig at vi i tiden fremover er sammen med så få som mulig, og at vi tar vare på hverandre, sier ordfører Gunn Cecilie Ringdal.

Smittetallet i Lier per 2. november:

• 110 personer har fått påvist smitte siden begynnelsen av mars.

• 78 er friskmeldt.

• Ett dødsfall.

• 31 er smittet per 2. november.

• Kjønnsfordeling på de smittede: 15 kvinner og 16 menn.

• Gjennomsnittsalder: 55 år.

• Ingen er innlagt på sykehus.